معافیت مالیاتی دو ساله راه نجات گردشگری ایران است

يکشنبه ۳۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۴:۰۰ 5 سال پیش

گزارشی درباره پیشنهادات فعالان صنعت گردشگری به دولت

معافیت مالیاتی دو ساله راه نجات گردشگری ایران است

عصر سفر- کرونا صنعت گردشگری ایران را به یک تعطیلی دو ماهه کشاند و به نظر می رسد این تعطیلی همچنان ادامه داشته باشد.دولت برای حمایت از این صنعت پرداخت وام 12درصدی را اعلام کرد و وزارت میراث فرهنگی نیز بسته ای حمایتی برای این صنعت را به دولت پیشنهاد داد که هنوز تصویب نشده است.

سرویس : اخبار

به گزارش پایگاه خبری «عصر سفر» به نقل از روزنامه ایران، در این زمینه  جمعی از  کارشناسان  و فعالان حوزه گردشگری معتقدند  این بسته حمایتی هرچند یک گام مثبت است اما نمی‌تواند بحران جدی این صنعت را حل کند و در صورتی که حمایت‌ها جدی‌تر نشود کرونا به بیکاری هزاران نفر در این صنعت منجر خواهد شد.

دفاتر خدمات مسافرتی که تعطیل بودند چگونه مالیات بدهند؟
«امیرپویان رفیعی شاد» رئیس انجمن صنفی دفاتر سفر هوایی، گردشگری و زیارتی استان تهران می گوید :  بسته حمایتی اعلام شده از سوی وزارت میراث فرهنگی با توجه به تعطیل بودن دو ماهه دفاتر خدمات مسافرتی حمایت خاصی نیست. اوسال 98 را سالی پر از چالش برای صنعت گردشگری می‌داند و سیل نوروزی 98، حوادث آبان ماه و سانحه هواپیمای اوکراینی را از جمله عواملی می‌داند که صنعت گردشگری را با بحران جدی روبه‌رو کرد.
رفیعی شاد شیوع بیماری کرونا  را تیر خلاص برای صنعت گردشگری ایران می‌داند اما تأکید می‌کند که این بحران صنعت گردشگری در تمام دنیا را نشانه رفته است. او در ادامه می گوید : یکی از حمایت های وزارت میراث فرهنگی از صنعت گردشگری پیشنهاد تعویق مالیات و مالیات بر ارزش افزوده است که احتمال دارد تا 6 ماه پرداخت مالیات را برای این صنعت به تعویق بیندازد. رفیعی شاد درباره تعویق مالیات می‌افزاید :«صنعت گردشگری در دو ماه گذشته فعالیتی نداشته و تمام دفاتر خدمات مسافرتی بسته بودند. چطور می‌خواهند از آنها مالیات را به صورت معوق کسر کنند. از طرفی  کاری انجام نگرفته و درآمدی کسب نشده است که صنعت گردشگری بخواهد مالیات آن را پرداخت کند.» رفیعی شاد معتقد است که دولت باید مالیات سال 99 و 98 صنعت گردشگری را معاف کند و همچنین حمایت‌هایی درزمینه بیمه تأمین اجتماعی و پرداخت حقوق پرسنل شاغل در صنعت گردشگری را داشته باشد. این فعال گردشگری البته پرداخت حقوق کارکنان دفاتر خدماتی، هتل‌ها و سایر مراکز توریستی را از سوی دولت یک راهکار آرمانی می‌داند و احتمال وقوع آن را بسیار کم برمی‌شمرد.
رفیعی شاد می‌گوید: «همیشه کاهش نرخ بیکاری شعار همه دولت‌ها بوده، بنابراین مهمترین کار دولت در حال حاضر جلوگیری از تعطیلی و ورشکستگی واحدهای گردشگری و تعدیل و اخراج نیروهای آن است.» او تعداد دفاتر خدماتی و گردشگری تهران را 20 هزار دفتر عنوان می‌کند و می‌گوید:«اگر هر کدام از این دفاتر به طور میانگین 10 کارمند داشته باشند و هر کارمند سرپرست چهار نفر باشد، دفاتر خدماتی تنها در تهران معیشت 80 هزار نفر را تأمین می‌کنند.
راهنمایان گردشگری بدون بیمه بیکاری
«مهدیه جهانگیر» راهنمای گردشگری نیز راهنمایان گردشگری کشور را- که تعداد آنها تا 10 هزار راهنما اعلام می‌شود-از جمله گروه‌هایی در صنعت گردشگری  می‌داند که هیچ کس مسئولیت بیکاری آنها را در دوران کرونا نمی‌پذیرد. به گفته او  یکی از دلایل این شرایط عدم وجود کارفرما برای راهنمایان گردشگری است. وی  نداشتن بیمه را یکی از مهمترین معضلات این گروه در دوران کرونا می‌داند. جهانگیر می‌گوید:«بسیاری از کارکنان آژانس‌های گردشگری یا بیکار شده اند یا اینکه  کارفرمایان، آنها را به مرخصی بدون حقوق فرستاده‌اند اما چون بیمه هستند حداقل می‌توانند در این دوران از بیمه بیکاری استفاده کنند ولی حتی این شرایط هم برای راهنمایان گردشگری وجود ندارد.»
او  کارفرمای راهنمایان گردشگری را وزارت میراث فرهنگی می‌داند اما می‌گوید تاکنون شاهد حمایتی از راهنمایان گردشگری از سوی این وزارتخانه نبوده است.
او بهار ایرانی را مهمترین فصل کاری راهنمایان گردشگری می‌داند که با شروع کرونا از بین رفته است. جهانگیر می‌گوید: «هیچ کس مسئولیت ما را نمی پذیرد و ما جز یک کارت راهنمای گردشگری چیزی در دست نداریم.»
سود و وام 5 درصد باشد نه 12 درصد 
«جمشید حمزه زاده»رئیس جامعه هتلداران کشور هم پیشنهادهای معاون سرمایه‌گذاری وزارت میراث فرهنگی به دولت را برای حمایت از صنعت گردشگری مطلوب می‌داند و امیدوار است از سوی دولت مصوب شود. او درباره بسته حمایتی  دولت هم می‌گوید:«صنعت گردشگری بخش خصوصی به این بسته اعتراض دارد چون اعتقاد دارد که مشکلات صنعت گردشگری را در دوران کرونا حل نمی کند.»
از جمله حمایت‌های دولت از صنعت گردشگری در این دوران پرداخت وام 12 درصد به فعالان این صنعت است. حمزه‌زاده درباره شرایط پرداخت این وام می‌گوید: «دولت اعلام کرده است که این وام به واحدهایی داده می‌شود که تعدیل نیرو نداشته باشند.» براساس تصمیم دولت سهم هر کارمند در این وام 12 میلیون تومان است  که باید در طول دو سال با سود 12درصد پرداخت شود. فعالان می‌گویند این میزان در نهایت حقوق دو تا سه ماه یک کارمند است. حمزه‌زاده می‌گوید:« ما ابتدا پیشنهاد دادیم  پایان قطع همکاری  کارکنان را به مراکز ذیربط اعلام کنیم  تا آنها بتوانند از بیمه‌بیکاری استفاده کنند، اما این راهکار به بیکاری هزاران کارمند صنعت گردشگری منجر می‌شود بنابراین  دوباره به دولت پیشنهاد دادیم  برای جلوگیری از مواجهه با سیل بیکاری در زمان کرونا، پرداخت حقوق پایه کارمندان را تقبل کند تا حفظ اشتغال شود‌.» او امهال مالیاتی در زمان کرونا را بدون پشتوانه کارشناسی می‌داند و می‌گوید:« زمانی باید مالیات را پرداخت کرد که کاری انجام گرفته باشد و در اثر آن کار سودی کسب شود وقتی صنعت تعطیل است چرا باید مالیات گرفته شود؟» او هم معتقد است دولت برای کمک به صنعت گردشگری باید دو سال بخشودگی مالیاتی به این صنعت بدهد همچنین اعتقاد دارد وام پرداختی به صنعت گردشگری باید حداقل دوره 5 ساله با یک تنفس یک ساله داشته باشد. حمزه‌زاده می‌گوید:« سود این وام هم باید در نهایت 5 درصد باشد نه 12 درصد.»
دست دولت زیر تیغ است 
«ساسان تاجگردون» معاون سرمایه‌گذاری و امور مجلس وزارت میراث فرهنگی، در واکنش به انتقادهایی که به بسته حمایتی گردشگری در بحران کرونا شده  به ایسنا می‌گوید: گردشگری تنها صنعتی نیست که از شیوع ویروس کرونا، متحمل زیان سنگین شده است، بخش های زیادی متضرر شده‌اند. او درباره تسهیلات بانکی با نرخ سود 12 درصد که برای حفظ مشاغل و جبران زیان ناشی از شیوع ویروس کرونا، درنظر گرفته شده است، می‌گوید:  با توجه به وضعیت منابع تأمین درآمدهای دولت از جمله نفت و مالیات، باید بدانیم که دست دولت زیر تیغ است، با این حال 75 هزار میلیارد تومان تسهیلات با نرخ سود 12 درصد برای کمک به بخش‌های متضرر درنظر گرفته شده است. البته که نرخ این سود، خوشایند ما نبود، ولی در شرایط کنونی کشور چه می‌شود کرد.