لغزش آتشفشان اتنا به درون دریا

يکشنبه ۲۶ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۷:۰۰ 7 سال پیش

لغزش آتشفشان اتنا به درون دریا

عصر سفر- فعال‌ترین آتشفشان اروپا، کوه اتنا، درحال لغزیدن به سمت دریاست.

سرویس : اخبار

به گزارش پایگاه خبری «عصر سفر» به نقل از ایران آنلاین، دانشمندان دریافته‌اند کل ساختار کوه اتنا در جزیره سیسیل ایتالیا با سرعت 14 میلیمتر در سال به سمت مدیترانه در حرکت است. گروهی از محققان بریتانیایی که پی به این فرایند برده‌اند معتقدند باید با دقتی بالا وضعیت را از نزدیک تحت نظر داشت زیرا ممکن است به افزایش خطرات اتنا بیانجامد.
به گفته محققان دانشگاه اوپن درحال حاضر موضوع هشداردهنده‌ای وجود ندارد اما نسبت به آن بی‌تفاوت ماند و باید احتمال سرعت گرفتن این حرکت را به دقت زیر نظر داشت.
جان موری زمین‌شناس دانشگاه اوپن بیش از 50 سال است که درحال مطالعه روی اصلی‌ترین آتشفشان اروپا است و در طول این مدت تعداد زیادی دستگاه جی‌پی‌اس برای مطالعه رفتارهای کوه اتنا در اطراف آن نصب کرده‌است.
این ابزار به کوچکترین تغییرات میلیمتری در مخروط آتشفشانی حساس است و داده‌هایی که طی 11 سال اخیر گرد‌آوری شده‌اند اکنون به وضوح نشان می‌دهند این کوه درحال حرکت به جهت شرق و جنوب شرق و به سمت شهر ساحلی گیاره در فاصله 15 کیلومتری است.
زاویه حرکت اتنا بسیار خفیف و 1 تا 3 درجه است زیرا به گفته دانشمندان این کوه روی بستری رسوبی و قابل انعطاف قرار گرفته‌است. محققان باور دارند این اولین‌باری است که لغزش و حرکت کل بستر یک آتشفشان مشاهده شده‌است.
در مقیاس انسانی، سالی 14 میلیمتر جا به‌جایی یعنی 1.4 متر در طول 100 سال و این جابه‌جایی بسیار ناچیز است. اما بررسی‌های زمین‌شناسانه در دیگر نقاط جهان نشان داده‌اند که این نوع وضعیت معمولا به بروز مشکلات فاجعه بار در آتشفشان‌ها منجر می‌شوند. فشار ایجاد شده ناشی از این رویداد می‌تواند به رانش‌‌های ویرانگر زمین منجر شود.
با این‌همه محققان باور دارند چنین رویدادی بسیار نادر است و وقوع چنین رفتاری به قرن‌ها و شاید هزاران سال زمان نیاز داشته باشد تا وضعیت آتشفشان به وضعیت بحرانی تبدیل شود. همچنین هنوز هیچ شاهدی مبنی بر اینکه اتنا نیز چنین سرنوشتی خواهد داشت به دست نیامده‌است از این رو درحال حاضر جایی برای نگرانی نیست.