۱۰دلیل برای سفر به سرزمین بازارهای شبانه با چشمه‌های جوان‌کننده

يکشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۵:۰۰ 6 سال پیش

پندهایی برای گردشگری ایران:

۱۰دلیل برای سفر به سرزمین بازارهای شبانه با چشمه‌های جوان‌کننده

عصر سفر- یکی از چالش‌های سفر به مقاصد دنیا مانند فرانسه، اسپانیا و تایلند برخورد با ساکنانی است که از تعداد زیاد توریست به ستوه آمده و با بی‌حوصلگی با شما برخورد می‌کنند ولی مردم یک سرزمین از مراوده و صحبت کردن با خارجی‌ها لذت می‌برند و شبیه ایرانی‌ها هستند.

سرویس : جهانگردی

به گزارش پایگاه خبری «عصر سفر» به نقل از تسنیم، شنیده‌ها و دیدنی‌های سرزمین‌های دور و نزدیک - از زبان مسافران همیشه جذابیت‌های ویژه‌ای نسبت به خواندن کتب و مجلات گردشگری دارد، زیرا در این روایت‌ها به واقع بو، رنگ و حتی هوای آن سرزمین‌ها را می‌توان در توصیف‌ها احساس کرد.

همچنین اگر این جذابیت‌ها پندهای برای توسعه گردشگری کشورمان در برداشته باشد که چه بهتر، حال "افسانه سیفی ناجی" - دو ماه زندگی خود در کشور تایوان را که معتقد است، بهشت زیبای شرق آسیا و از جمله بهترین مقاصد سفری است که سالیان سال از دید مردم خاورمیانه به خصوص ایران پنهان مانده است، برای ما و شما در قالب گزارشی مستند به اشتراک می‌گذارد.

تایوان کجاست؟

کشور تایوان که در ایران با نام چین و تایپه شناخته می‌شود، جزیره ای زیبا در شرق آسیاست که از جزایر تایوان، پنگو، کینمن، ماتسو و تعدادی جزیرهٔ کوچک دیگر تشکیل می‌شود که همگی در سواحل شرقی سرزمین اصلی چین واقع شدند. این کشور از راه دریا از غرب با جمهوری خلق چین، از شمال شرق با ژاپن و از جنوب با فیلیپین همسایه است.

تایوان به دلیل مهارت‌های فناوری در سراسر دنیا به عنوان برچسب اطمینانی برای محصولات الکترونیکی با عنوان "ساخت تایوان" شناخته می‌شود و به همین دلیل تاکنون به زیبایی‌های خیره کننده این کشور و ترکیب کوهستان، جنگل، دریا و همچنین همزیستی مسالمت آمیز فرهنگ و ادیان مختلف کمتر پرداخته شده است.

تایوان از معدود کشورهای جهان است که در آن می‌توان دریاچه‌های متعدد، چشمه‌های آب گرم، کوه‌های مرتفع، اقیانوس‌های شنی و صخره ای و جنگل‌های دست نخورده و بکر را به فاصله  کمتر از چند ساعت در کنار یکدیگر یافت.

جمعیت این کشور 23.4 میلیون نفر و مذهب مردم ترکیبی از تائوئیسم، کنفوسیوس و بودایی است. البته جمعیت رو به رشدی نیز از مسیحیان در این کشور وجود دارد که در مرکز شهر تایپه سالهاست به تبلیغ دین خود می‌پردازند و این امر منجر به ایجاد تدریجی جمعیت مسیحیان تایوان به عنوان اقلیت مذهبی شده است. در مطالب پیش رو به تعدادی از ویژگی‌های خاص تایوان که این کشور را به مقصدی منحصر به فرد برای سفر تبدیل کرده است اشاره می‌شود.

بازارهای شبانه متعدد و غذای ارزان در دل تایپه

در تایپه، پایتخت تایوان می‌توانید ترکیب عجیبی سنت و مدرنیته را در کنار هم مشاهده کنید. در لابلای ساختمان‌های سربه فلک کشیده مرکز شهر که در آن اکثر کارمندان با لباس‌های رسمی در حال رفت و آمد هستند، می‌توان به فاصله یک کوچه به بازارهای محلی (نایت مارکت‌ها) که شباهت زیادی به فیلم‌های چند دهه قبل چینی دارند، پا گذاشت.

اگر ماجراجو هستید، این نایت مارکت‌ها بهترین مکان برای امتحان کردن طعم‌های جدید و غذاهای متفاوت با طعم و ذائقه ایرانی است؛ البته حتی اگر تمایلی به امتحان کردن طعم‌های جدید ندارید، مرغ‌هایی که به خوبی سرخ شدند و غذاهای دریایی می‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد.

در نایت مارکت‌های تایوان می‌توان به معنای واقعی اصطلاح "از شیر مرغ تا جان آدمیزاد" را مشاهده کرد. اگر نخستین شهر شما نیز مانند بسیاری از توریست‌هایی که از فرودگاه بین المللی تایوان وارد این کشور می‌شوند، تایپه بود می‌توانید از میان بالغ بر 20 بازار بزرگ شبانه شهر، عصرهای خاطره انگیزی با طعم غذای آسیایی و کالاهای با کیفیت و ارزان برای خود رقم بزنید. از مهم ترین بازارهای شبانه تایوان می‌توان به بازارهای Tonghua Night Market، Shilin Night Market وRaohe Street Night Market اشاره کرد.

اشتراک گذاشتن محل عبادت بودایی‌ها با توریست‌های مسلمان و مسیحی

مردم تایوان با وجود داشتن گستره ای از مذاهب مختلف، معنای زندگی مسالمت آمیز در کنار ادیان و مذاهب مختلف را به تصویر کشیده اند. تایوانی‌ها مردمی مذهبی با آیین‌های متعدد هستند و علاقه خاصی به هنرنمایی در ساخت معابدی متفاوت در آسیا دارند. اکثر این معابد با معماری زیبا و رنگ‌های زنده دارای فضای سبز  بوده که این مکان‌ها را به منطقه ای مورد علاقه برای توریست‌ها و ساکنان تبدیل کرده است. آنها هیچ ابایی از به اشتراک گذاشتن محل عبادت خود با توریست‌های مسلمان و مسیحی ندارند و گاهی آنها را دعوت به روشن کردن عود و دعا می‌کنند.

تایوان برخلاف کشورهای دیگر از جمله چین که معابد مشابه بسیاری به عنوان نماد کشور در آنها ساخته شده است، در ساخت و ساز معابد خلاقیت بسیاری به خرج می‌دهند و در هر شهر می‌توان از این بناهای باشکوه که دست کمی از قصر ندارند، تا معابدی در نهایت سادگی را دید که هر کدام بخشی از تاریخ و فرهنگ کشور را به نمایش می‌گذارد. از زیباترین معابد تایوان می‌توان به معبد Lungshan در تایپه، Chung Tai Chanدر نانتو و معبد Dajia Mazu در تایچونگ اشاره کرد که هر کدام با سبکی متفاوت به گونه ای معماری رنگ‌ها و سرامیک‌های زیبای تایوان را به تصویر می‌کشند.  

مهمان نوازانی قابل رقابت با ایرانیان!

یکی از چالش‌های سفر به مقاصد توریستی محبوبدنیا مانند فرانسه، اسپانیا و تایلند برخورد با ساکنانی است که از تعداد زیاد توریست و مسافر خارجی به ستوه آمده و معمولا با بی‌حوصلگی با شما برخورد می‌کنند؛ در حالی‌که مردم تایوان در مهمان نوازی و کمک به توریست‌ها رفتاری بی رقیب در میان کشورهای توریستی دارند.

خداحافظی با تعظیم

آنها از مراوده و صحبت کردن با خارجی‌ها لذت می‌برند و کافی است مقصدی را روی نقشه به آنها نشان دهید تا با هیجان حتی بدون دانستن زبان انگلیسیراهنمایی تان کنند. آنها در بسیاری از مواقع بخشی از راه را همراه شما پیاده روی می‌کنند تا از نشان دادن راه درست به شما اطمینان حاصل کنند و در نهایت با یک تعظیم از شما خداحافظی می‌کنند.

توانایی عجیب اکثریت مردم در صحبت کردن به زبان انگیسی

از دیگر نکات جالب تایوان توانایی اکثریت مردم در صحبت کردن به زبان انگیسی است؛ در زمان خرید یا زمانی که در جستجوی آدرسی هستید، اگر فرد مقابل در فهم خواسته شما به مشکل برخورد، بی‌درنگ یکی از اطرافیانبا حوصله خواسته شما را برای فروشنده ترجمه می‌کند.

در زمان خرید غذا هم تایوانی‌ها چون از تفاوت طبع‌شان با کشورهای دیگر به خوبی آگاه هستند، با تامل مواد غذایی و شیوه پخت را به شما نشان می‌دهند تا از انتخاب غذایی مناسب طبع خود اطمینان حاصل کنید. تجربه این رفتارها در طی چند ماه زندگی در تایوان به خوبی ثابت کرد که مردم این جزیره زیبا در شرق آسیا می‌توانند رقبای خوبی در مهمانداری برای ایرانیان باشند.

چرا حدس زدن سن واقعی ساکنان تایوان مشکل است

تایوان از معدود کشورهای آسیایی است که چشمه‌های آب گرم بی‌شماری دارد و نه تنها توریست‌ها، بلکه مردم محلی هم به این چشمه‌ها علاقه بسیار زیادی دارند و گاهی در روستاها، حتی ساکنان چندین بار در هفته در این چشمه‌های آب گرم به دامان طبیعت پناه می‌برند. جالب است بدانید که حدس زدن سن واقعی ساکنان تایوان کار بسیار مشکلی است، زیرا به دلیل زندگی در دامان طبیعت، مصرف غذاهای سالم و کم روغن و استفاده مداوم از چشمه‌های آب گرم که به وفور در کشور یافت می‌شود، عمدتاً مردم کشور دارای پوست‌های سالم بوده و چندین سال جوانتر از سن واقعی شان به چشم می‌آسیایند.

چشمه‌های "جوان کننده"

این چشمه‌های آب گرم به چشمه‌های "درمان گر" و "جوان کننده" معروف هستند و خواص درمانی متعددی دارند. این آب‌ها که از لایه‌های زیرین زمین می‌جوشند سرشار از مواد معدنی بوده و اکثرا در زیباترین مکان‌های طبیعی جاری هستند و بهترین محل برای فاصله گرفتن از زندگی شلوغ و مدرن و پناه بردن به دامان طبیعت برای تمدد اعصاب محسوب می‌شوند.

گفتنی است؛ بهترین چشمه‌های آب گرم تایوان در بخش شمالی این کشور مانند چشمه آب گرم Yangmingshan دیده می‌شوند. همچنین چشمه آب گرم Beitou با بوی سولفور سرشار از مواد معدنی و آتشفشانی کوهستان داتون، از مفیدترین چشمه‌های آب گرم تایوان محسوب می‌شود که دمای آب آن بین 50 تا 75 درجه سانتیگراد است.

سفر با خطوط راه آهن و گذر از 50 تونل و 70 پل چوبی

خط راه آهن 86 کیلومتری جنگل‌های آلیشان که در لیست میراث جهانی یونسکو قرار گرفته است، در سال 1912 افتتاح شد. این خطوط راه آهن زیبا در سال 1899 توسط ژاپنی‌ها ساخته شد؛ خطوط راه آهن آلیشان از میان جنگل‌های دست نخورده گذر کرده و شما را به سفری رویایی با گذر از 50 تونل و 70 پل چوبی هدایت می کند. این راه آهن در فاصله سی متر تا 2216 متر از سطح دریا حرکت می‌کند و از مناطق متفاوت جغرافیایی مانند کوهستان، ساحل صخره ای و ماسه ای عبور می کند. امروز برخی از واگن‌های این قطار برای توریست‌ها به محل اقامت تبدیل شده است و تعدادی از واگن‌های آن نیز به عنوان بخشی از تاریخ تایوان در موزه نگهداری می‌شود.    

در صورتی‌که تایوان را به عنوان مقصد بعدی ماجراجویی خود انتخاب کردید، این راه آهن می‌تواند گزینه مناسبی برای گذران یک روز در بافت‌های خیره کننده طبیعت در دل این کشور باشد.

حمل و نقل ارزان و تفریحات به صرفه و اقتصادی

اگر گذارتان به اروپا افتاده باشد حتما باخبر هستید که در اکثر کشورهای اروپایی از تمامی جاذبه‌های گردشگری کسب درآمد شده و حتی برای ورود به معابد و کلیساها هم از توریست‌ها پول دریافت می‌شود. از جذاب ترین نکات سفر به تایوان این است که ورود به اکثر جاذبه‌های دیدنی تایوان رایگان بوده و در صورت اخذ هزینه هم رقمی کمتر از 10 هزار تومان دریافت می‌شود.

در این کشور ورود به تمامی معابد، کلیساها و مناطق زیبا و معماری‌های مذهبی از جمله بازدید از مقبره چیان کای شک پایه گذار کشور تایوان رایگان است و برای ورود به موزه‌های اطراف نیز پنج هزار تومان ورودی دریافت می‌شود.

علاوه بر این در تمامی نقاط شهر با کمی پیاده روی می‌توان به ایستگاه مترو رسید و با ارقامی شبیه به ایران در تایپه رفت و آمد کرد. البته تاکسی به دلیل گران بودن بنزین گزینه چندان مناسبی برای رفت و آمد نیست ولی با توجه به تعدد ایستگاههای مترو و اتوبوس، به نظر می‌رسد وسایل حمل و نقل عمومی که همیشه در آنها جای نشستن هم پیدا می‌شود، شما را از استفاده از تاکسی بی نیاز می‌کند.  

تایوان پرچمدار اینترنت رایگان

تایوان یکی از نخستین کشورهایی است که از طرح اینترنت رایگان برای همه استقبال کرد (حتی توریست‌ها). در صورتی‌که تصمیم گرفتید با هدف صرفه جویی در بدو ورود به کشور سیم کارت نخرید در اکثر نقاط شهر، در تمامی ایستگاه‌های مترو و در بسیاری از جاذبه‌های توریستی می‌توانید بدون داشتن سیم کارت روشن به اینترنت رایگان متصل شوید.

همچنین دولت تایوان برای بسیاری از کارمندان هم طرح iTaiwan  را راه اندازی کرده است که در بسیاری از ادارات و شرکت‌ها در صورت داشتن شماره همراه این کشور، می‌توانید به سادگی ثبت نام کرده و به اینترنت رایگان نامحدود دسترسی پیدا کنید. طرح iTaiwan  در بیش از پنج هزار نقطه توریستی، فرهنگی و ... نیز نصب شده است و علاوه بر داخل ادارات، توریست‌ها هم می‌توانند از آن بهره ببرند.

البته این طرح در حال حاضر در شهرهای اصلی تایوان یعنی تایپه، تاینان و تایچونگ اجرا می‌شود. ولی با توجه به تعدد اینترنت رایگان در فروشگاههای داخل شهر، در صورت خرید یک سیم کارت و وارد کردن شماره محلی خود، در اکثر نقاط شهر می‌توانید چند اینترنت رایگان تبلیغاتی را نیز بیابید و از ترافیک آنها بدون پرداخت هزینه ای استفاده کنید.

تجربه سریع ترین  آسانسور جهان

یکی از زیباترین و مدرن ترین جاذبه‌های گردشگری تایوان که به نماد پایتخت تبدیل شده است ساختمان تایپه 101 است. تایپه 101 که درگذشته عنوان بلندترین ساختمان جهان را در اختیار داشت در حال حاضر چهارمین برج بلند دنیاست و برای کسانی که علاقمند بازدید از بناهای بلند و مدرن جهان هستند مقصدی ایده آل محسوب می‌شود. این برج که صد و یک طبقه دارد مجهز به سریع ترین آسانسور دنیاست که با سرعت 37 متر در ثانیه حرکت کرده و در یک چشم بهم زدن شما را به طبقه 87 می‌رساند تا بتوانید از نمای شهر در زاویه 360 لذت ببرید. 

این ساختمان در سال 2004 افتتاح شد و نمای مسحور کننده طبقه 87 این برج همه روزه از 9 صبح تا 10 شب پذیرای عموم بوده و بهترین زمان برای بازدید از این برج حد فاصل ساعت چهار تا 6 عصر است تا بتوانید در این ساعات از هر سه نمای روز، غروب و شب تایپه لذت ببرید.

بزرگترین باغ وحش آسیا که حیوانات در قفس نگهداری نمی‌شوند

آیا می‌دانستید که برخلاف تبلیغات متعدد کشورهایی مانند چین و تایلند، بزرگترین باغ وحش آسیا در تایوان قرار دارد؟ از بهترین نکات باغ وحش در تایوان این است که حیوانات در قفس نگهداری نمی‌شوند و اکثر حیوانات در مساحت‌های بزرگ و زیبا در محیطی که به زیستگاهشان شبیه سازی شده است نگهداری می‌شوند تا بازدیدکنندگان بتوانند تصویر بهتری از حیوانات مختلف در زیستگاه هایشان به دست آورند.

پرطرفدارترین حیوان این باغ وحش که بازدید از تمامی حیوانات آن در یک روز نمی‌گنجد خرس پانداست که برای ورود به زیستگاه این خرس در روزهای تعطیل و آخر هفته باید بلیت جداگانه (بدون پرداخت هزینه اضافه) تهیه شود.

جالب است بدانید که برای دیدن حیوانات خاص مانند کانگورو و کوالا هم لازم نیست تا به استرالیا سفر کنید، بلکه اکثر گونه‌های کمیاب کشورهای مختلف دنیا در این باغ وحش یافت می‌شود. بلیت ورودی این باغ وحش فقط هشت هزار تومان است. در حالیکه برای بازدید از حیوانات در محیطی مشابه در کشورهای اروپایی و استرالیا باید بیش از پنجاه هزار تومان پرداخت شود.

سفر به دل تاریخ در دهکده رنگین کمان

در شهری به فاصله دو ساعت تایپه در غرب تایوان، دهکده ای عجیب به عنوان نماد احترام به سربازان تایوانی شناخته شده و از جذاب ترین جاذبه‌های شهر تایچونگ در غرب تایوان محسوب می‌شود.

این دهکده که به نام "رنگین کمان" معروف است خانه‌هایی است که سرتاسر آنها با رنگ‌های شاد و سرزنده پوشانده شده و منطقه ای منحصر به فرد برای عکاسی و یادگیری تاریخ تایوان را رقم زده است.

سراسر دهکده توسط سربازان بازنشسته تایوانی رنگ آمیزی شده است. سربازی که برای نخستین بار در این دهکده رنگ آمیزی را آغاز کرد "هوانگ" نام دارد. وی یکی از ملی گرایان تایوان است که در سال 1946 در چین با کمونیست‌ها در حمایت از چیانگ کای شک به جنگ برخاست. زمانی که چیانگ کای شک به تایوان گریخت و جزیره فرمز را کشور تایوان نامید، به این سربازان شجاع به صورت موقت در تایچونگ خانه‌هایی برای زندگی اهدا کرد.

در طی سالها اکثر خانه‌ها به انبوه سازان سپرده شد و بافت این دهکده تاریخی که نماد شجاعت سربازان تایوانی بود رو به تخریب و نابودی کامل رفت. در نهایت هوانگ آخرین خانه‌های این دهکده را شجاعانه حفظ کرد و سرتاسر دهکده را با کمک خانواده و دوستانش با شکل‌های متعدد رنگین کمان، انسان و حیوانات رنگ آمیزی کرد.

به تدریج این منطقه مورد توجه توریست‌ها قرار گرفت و دولت دستور توقف تخریب بناهای باقی مانده را داد و این منطقه تحت عنوان دهکده رنگین کمان به عنوان نماد وفاداری و شجاعت سربازان تایوانی در قلب تایچونگ به عنوان یکی از آثار منحصر به فرد تاریخی در آسیا باقی ماند.