محور فرهنگی تاریخی پایتخت را توسعه خواهیم داد

دوشنبه ۰۸ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۰:۰۰ 5 سال پیش

شهردار تهران:‌

محور فرهنگی تاریخی پایتخت را توسعه خواهیم داد

عصر سفر- شهردار تهران با تاکید بر حفظ و شناسایی آثار تاریخی تهران گفت: باید محور فرهنگی تاریخی تهران که در طرح جامع و تفصیلی به آن پرداخته شده را توسعه دهیم.

سرویس : اخبار

به گزارش پایگاه خبری «عصر سفر» به نقل از ایرنا، پیروز حناچی روز دوشنبه در آیین بزرگداشت روز جهانی گردشگری در برج میلاد اظهارداشت: تهران شهری است که بیش از 200 سال از پایتختی آن می گذرد، بعد از تبریز، قزوین و اصفهان تهران از ظرفیت بی بدیلی برخوردار بوده که در طول 200 سال به توسعه کالبدی و افزایش مراکز اشتغال و جمعیت این ظرفیت را در خود جای داده است.

وی گفت: امروز از تهران به عنوان پهنه جنوبی البرز صحبت می کنیم.
حناچی افزود: روز جهانی جهانگردی فرصتی است که به ظرفیت ها و قابلیت های تهران بپردازیم.
شهردار تهران بیان کرد: در طول تاریخ تهران و اصفهان به دلیل ارزش های تاریخی از ظرفیت های مساوی برخوردار بودند اما متاسفانه بی توجهی هایی به پایتخت شده است.
وی با بیان اینکه در طرح اولیه جامع تهران، 6 هزار خانه تاریخی شناسایی شده بود، اظهارداشت: بسیاری از این خانه ها به دلیل توسعه کالبدی از بین رفتند و تنها 2 هزار و 500 خانه تاریخی باقی مانده است.
شهردار تهران گفت: هدف ما این است که ارزش های باقی مانده را به درستی بشناسیم و معرفی کنیم و همچنین ارزش های جدید معاصر را بر ارزش های قدیمی بیفزاییم.
حناچی با اشاره به ظرفیت های گردشگری تهران افزود: برج آزادی را نماد تهران می دانند و پل طبیعت هم نمادی از تهران امروز است، همچنین اراضی عباس آباد در رنکینگ جهانی واجد ویژگی گردشگری شده است.
وی بیان کرد: تهران حداقل یک اثر ثبت جهانی دارد و ما تلاش می کنیم که این آثار را به عنوان یک ارزش ببینیم، براساس آنها برنامه ریزی کنیم و برای تهران آرزوهای خوب داشته باشیم.
شهردار تهران، تنوع اقلیمی را از مواهب پایتخت عنوان کرد و افزود: کمتر شهری است که در حین داشتن هوای کوهستانی حدود یک ساعت بعد به شن های روان کویری برسیم.
حناچی با اشاره به اینکه تمرکز اصلی ترین ویژگی تهران است، گفت: کلانشهرها در حین اینکه مشکلاتی دارند، فرصت هایی را برای گردشگری و سرمایه گذاری فراهم می کنند و کلانشهرها با برنامه ریزی و تعادل منطقه ای این مشکل را حل می کنند.
وی افزود: سیاست های عمومی در توسعه گردشگری تاثیرگذار است هر چند که ما این موضوع را در شهرداری تهران تعقیب می کنیم.
شهردار تهران با تاکید بر شناسایی و حفظ ارزش های باقی مانده پایتخت اظهارداشت: ظرفیت های بسیاری در این شهر مغفول مانده است و روز جهانی گردشگری و هفته تهران فرصتی است که به ارزش های موجود تهران بپردازیم.
حناچی با اشاره به چگونگی توسعه گردشگری در کشورهای مختلف از جمله ترکیه افزود: این کشور مانند ایران از مواهب نفت برخوردار نیست و بر صنعت گردشگری در شهر استانبول سرمایه گذاری کرده و محدوده تاریخی آن را با پشتوانه گردشگری توسعه داده است.
شهردار تهران بیان کرد: یکی از آثار گردشگری استانبول میدان استقلال است که در کنار آن مساجد معروف وجود دارد که درآمد گردشگری در ترکیه از درآمد نفت یکساله ما بالاتر است.
حناچی افزود: ما در تهران جز 10 جاذبه گردشگری در حوزه میراث طبیعی و تاریخی هستیم و باید به این ظرفیت ها در اسناد مختلف از جمله سند چشم‌انداز توجه شود که در حوزه مدیریت شهری بر همین اساس اداره تهران را مدنظر قرار دادیم.
وی با تاکید بر توجه به توسعه گردشگری گفت: در اسناد بین‌المللی توسعه گردشگری محور اصلی است و تلاش می‌کنیم با ایجاد فضای نشاط و امید تهران را به مقصد گردشگری تبدیل کنیم و همه شهروندان از مواهب آن بهره مند شوند.

گرامیداشت روز جهانی گردشگری روز دوشنبه به همت ستاد گردشگری شهرداری تهران با حضور شهردار و جمعی از اعضای شورای اسلامی و فعالان حوزه گردشگری در برج میلاد برگزار شد.