سوالات بی‌پاسخ و مقصران ناشناس

يکشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۱:۰۰ 5 سال پیش

45 روز از واژگونی قطار تهران-زاهدان گذشت؛

سوالات بی‌پاسخ و مقصران ناشناس

عصر سفر- یک ماه و نیم از حادثه ریلی تهران-زاهدان گذشت اما با وجود اینکه چند روز بعد از واژگون شدن این قطار، رییس کمیسیون عالی سوانح شرکت راه‌آهن علت این حادثه را بازشدن پیچ و پابندهای ریل توسط افراد ناشناس اعلام کرد، هنوز مقصران و انگیزه‌های آن‌ها مشخص نشده‌ است.

سرویس : اخبار

به گزارش پایگاه خبری «عصر سفر» به نقل از ایسنا، ساعت 16 چهارشنبه ماه گذشته (سوم مهر ماه) خبر وقوع سانحه ناگوار خارج شدن پنج واگن‌ قطار زاهدان –تهران منتشر شد که در این حادثه بیش از 42 نفر مصدوم شده و پنج نفر از مسافران این قطار نیز جان خود را از دست دادند اما با وجود بروز این اتفاق و تاکید مسئولان مختلف، طی 45 روز گذشته علت دقیق بروز این سانحه و انگیزه مسببان آن اعلام نشده است.

البته شرکت راه‌آهن در روزهای نخست پس از این حادثه تنها به صدور بیانیه کتبی که غالبا هم پیام‌های تکراری را در برداشت، اکتفا می‌کرد؛ تا اینکه پس از گذشت شش روز از این سانحه، غضنفر فولادی- رییس کمیسیون عالی سوانح شرکت راه‌آهن - درباره علت وقوع حادثه خارج و واژگون شدن پنج واگن قطار زاهدان-تهران، به ایسنا گفت:  پس از انجام بررسی‌های مختلف، علت سانحه مشخص و گزارش آن را برای دولت و وزیر راه و شهرسازی نیز ارسال کردیم. بر اساس این گزارش، علت حادثه ریلی قطار زاهدان-تهران بازشدن پیچ، پابندها و فنرهای ریل توسط افراد ناشناس بوده است.

وی افزود: برخی افراد ناشناس حدود 170 تا 180 پیچ و پابند ریل را در طول حدود 50 تا 60 متر باز و نقطه خطر ایجاد کردند و همین مسئله باعث خارج شدن قطار از ریل و بروز آن سانحه دردناک شده است. به عبارت دیگر می‌توان گفت که ریل به وسیله پیچ و پابند به تراورس متصل می‌شوند و اگر این پیچ‌ها باز شوند به راحتی با یک دیلم می‌توان ریل را از خط پایین انداخت و اگر پیچ و پابندهای ریل به هر علت و توسط هرکسی  باز شود، محل خطر ایجاد شده و نهایتا منجر به بروز این سانحه می‌شود.

پس از این حادثه بارها و بارها مسئولان مختلف بر مشخص شدن علت باز شدن این پیچ‌ و پابندها توسط افراد ناشناس و شناسایی و برخورد با مسببان این سانحه تاکید کردند اما تا کنون این اتفاق نیافتاده است و خبر تازه‌ای در این باره گفته نمی‌شود.

روز گذشته هم سعید رسولی –مدیر عامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران- در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا مبنی بر اینکه چرا تا کنون مسببان و انگیزه آن‌ها از این اقدام مشخص نشده است، این گونه پاسخ داد که همه آنچه که باید گفته شده و مسائل مختلف در این زمینه بیان شده است.

البته محمد اسلامی -وزیر راه و شهرسازی - 11 روز پس از این حادثه اعلام کرد که سانحه ریلی قطار زاهدان – تهران تروریستی نبود و همچنان علت دزدیدن پیچ و پابند ریل در حال بررسی است اما چند روز پس از این اظهارات آقای وزیر،  سید ابوالفضل موسوی بیوکی - نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی- در گفت‌وگو با ایسنا، درباره آخرین بررسی‌های کمیسیون عمران برای پیگیری حادثه قطار زاهدان- تهران، به مسائل و نکات جالب توجهی اشاره کرد که هنوز کسی به آن پاسخ نداده است؟

وی گفت: باید حادثه قطار زاهدان - تهران با ارائه گزارش از سوی همه بخش‌های دخیل در آن با دقت مورد بررسی قرار گیرد تا در نهایت با تحقیقات کارشناسی علت وقوع این حادثه روشن شود. بر اساس گزارش ها بیش از 170 پیچ از ریل راه آهن باز شده بوده که دو علت می تواند داشته باشد. یا به قصد دزدی این کار انجام شده و یا می تواند انگیزه خرابکاری پشت این ماجرا باشد. بر اساس گزارش نیروی انتظامی منطقه تاکنون باز شدن پیچ ها سابقه داشته اما بلافاصله ترمیم می شدند. باید بررسی های دقیق انجام شود تا علت اصلی روشن گردد.

موسوی بیوکی ادامه داد: نیروهای امنیتی اظهار داشتند که ماجرا امنیتی نبوده است، اما از سوی دیگر شواهد نشان می دهد تعداد پیچ های باز شده و قیمت آن ها ارزش دزدی نداشته است. اکنون موضوع از اهمیت ویژه ای برخوردار است و باید تحقیقات و کار کارشناسی ادامه یابد تا دلیل اصلی این حادثه روشن شود.

حالا پس از گذشت حدود یک ماه و نیم از وقوع این حادثه تلخ و ناگوار، جای سوالات بسیاری در ذهن مردم باقی است که بی جواب مانده‌اند، اینکه دقیقا این پیچ در چه ساعتی باز شده و چرا به گفته نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی بلافاصله ترمیم نشده است، مقصران حادثه چه کسانی هستند و انگیزه‌شان از این اقدام چه بوده است و نهایتا اینکه کدام دستگاه در این میان بیشترین سهم را در وقوع این حادثه ریلی داشته است؟