خوانشی شعرگون از آثار تاریخی

چهارشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۶:۰۰ 5 سال پیش

خوانشی شعرگون از آثار تاریخی

عصر سفر- پروفسور پاتریک رینگنبرگ ایران شناس سوئیسی در کتابی به زبان فرانسه تحت عنوان «موزه ملی ایران» با نگاهی زیبایی شناختی و شعرگون آثار این موزه را ترسیم کرده‌است.

سرویس : اخبار

به گزارش پایگاه خبری «عصر سفر» به نقل از ایرنا، جبرئیل نوکنده باستان‌شناس و مدیرکل موزه ملی ایران در آئین شب موزه باستانشناسی و هنر دوران اسلامی ایران که به مناسبت انتشار کتاب موزه ملی ایران اثر پاتریک رینگنربرگ ایران شناس سویسی و کتابی دیگر از سوی موزه ملی به زبان فرانسوی برگزار شد، گفت: برگزاری این مراسم نویدبخش برگزاری رویدادهایی از این قبیل در موزه ملی ایران است.
وی با بیان اینکه موزه‌ها از مهم ترین کانون های اجتماع، هستند، افزود: موزه ملی ایران کانون فرهنگ متعالی ایران و نشانه ای از صلح طلبی مردمان این سرزمین و پلی از گذشته به سوی آینده است.
نوکنده افزود: این موزه بیش از یکهزار قلم اثر تاریخی است که روایتگر 14 قرن اقتدار هنر ایران را در خود جای داده و زبانی مشترک با همه ملت‌هاست و آنچه از آثار موزه بیرون می آید نمایانگر صلح و دوستی و بازتابی از نگاه مردم این سرزمین است.
رئیس موزه ملی ایران افزود: ظرفیت آثار تاریخی نشان از همبستگی عجیبی بین ملت‌ها دارد که در وضعیت جامعه کنونی باید قدردان آن باشیم.
نوکنده با بیان اینکه گستره فرهنگ و تمدن ایران اندیشمندان بزرگی همچون پاتریک را به خود مجذوب کرده گفت: این  پیام حاوی نگاه بشر دوستانه ملت برای نسل آینده است.

فرانسه همانند ایران نیاز به گفت وگوی تمدن ها را باور دارد

فیلیپ تیبو سفیر فرانسه در ایران همچنین در این مراسم با اشاره به سابقه ارتباط فرهنگی دو کشور گفت: معماری و طراحی موزه ملی ایران نتیجه تلاش های یک مهندس فرانسوی است که نشان از سابقه طولانی رابطه فرهنگی دو کشور دارد.
وی افزود: در سال 2018 آثار موزه لوور در موزه ملی ایران به نمایش گذاشته شد و در مقابل نمایشگاهی از آثار تاریخی ایران که بیشتر آن آثار مربوط به دوره قاجار بود، نیز در فرانسه به نمایش در آمد.
سفیر فرانسه در ایران ارتباطات فرهنگی دو کشور را محدود به تبادل آثار تاریخی ندانست و گفت: رونمایی از این کتاب نیز به شناخت فرهنگ ایران در میان مردم فرانسه کمک زیادی می کند.
وی ادامه داد: بار دیگر بر اهمیت گفتگوی تمدن ها که برای کشور ایران نیز اهمیت دارد تاکید می کنم، گفتگوی تمدن ها برای دو کشور مهم است تا فرهنگ یکدیگر را به خوبی بشناسیم.

نگاهی زیبایی شناختی به آثار تاریخی داشتم
پاتریک رینگنبرگ مولف کتاب موزه ملی ایران نیز در خصوص کتابی که تالیف کرده گفت: این کتاب همانند سفر و گردش در موزه است.
وی با بیان اینکه اصل تشکیل موزه پدیده ای غربی است، گفت: این ایده یعنی موزه به خوبی در ایران نیز شکل گرفته است در این کتاب تلاش کردم ورای موضوعاتی همچون حفظ و نگهداری و نمایش آثار تاریخی، نگاهی متفاوت به آثار تاریخی داشته باشم.
رینگنبرگ افزود: برای معرفی آثار موجود در موزه به دنبال شکلی متفاوت گشتم. آثاری که در موزه ها نگهداری می شوند متعلق به دوره تاریخی خاصی هستند که ما در آن قرار نگرفته ایم در این کتاب تلاش کردم از نگاه هایی که در کاتالوگ های رسمی موزه‌ ای استفاده می‌شود، بپرهیزم و نگاهی جدید به آثار داشته باشم.
وی افزود: در این کتاب سعی کردم بازدیدکننده تجربه اش را از طریق شعر و اشعار از آثار تاریخی به دست آورد و در حالی که در فضای موزه قرار دارد، در دنیای متافیزیک و کائنات به دنبال فهم آثار تاریخی باشد.
این استاد دانشگاه در بخشی دیگر از سخنان خود با اشاره به هندسه و فلسفه اسلامی در آثار تاریخی موجود در موزه ملی گفت: در تمام این آثار جایگاه هندسه مشخص است جهان بر اساس فلسفه اسلامی از یک نقطه آغاز می شود.
استاد دانشگاه سوربن افزود: مبنا در هنر اسلامی نور و بزرگترین مهندس در نگاه فلسفه اسلامی پروردگار است، هنر اسلامی در صدد ترسیم تمام خلقت است و در آن گل، گیاهان، انسان، حیوانات را ترسیم می کند.
استاد رشته تاریخ و ادیان دانشگاه سوربن افزود: زیبایی این آثار مسئولیت می آورد و وظیفه ما این است زیبایی و گنجینه را محفوظ نگاه داریم.

موزه ملی ایران، به عنوان بزرگ‌ترین، مهم‌ترین و قدیم‌ی ترین موزه کشور، بیشترین یافته‌های باستان‌شناسی حاصل از کاوش‌های علمی از دوران پارینه‌سنگی تا اسلامی را در قالب دو موزه ایران باستان و باستان شناسی و هنر اسلامی ایران به نمایش درآورده است. موزه ملی ایران در سال 1316 شمسی در اولین بنای موزه‌ای کشور گشایش یافت. این بنا را آندره گدار، معمار فرانسوی، با الهام از طاق کسرا طراحی کرد.

موزه ایران باستان شامل دو موزه پیش‌ازتاریخ ایران با آثاری از دوران پارینه‌سنگی قدیم تا اواخر هزاره چهارم پ‌م(یعنی از کهن‌ترین دوران تا پیش از ابداع نگارش) و  موزه دوران تاریخی آثاری از اواخر هزاره چهارم پ‌م (یعنی آغاز به‌کارگیری نگارش) تا پایان دوران ساسانی به نمایش گذارده شده است.

موزه باستان‌شناسی و هنر اسلامی ایران

موزه باستان‌شناسی و هنر اسلامی ایران براساس پلانی الهام‌گرفته از کاخ ساسانی بیشابور، به صورت چلیپایی هشت‌ضلعی، با مساحتی حدود چهارهزار متر مربع و در سه طبقه ساخته شد. موزه کنونی شامل تالارهای صدر اسلام، سلجوقی و ایلخانی، قرآن، تیموری، صفویه، افشار، زند و قاجار می‌باشد. عمده اشیاء موجود در این موزه برگزیده‌ای از آثار حاصل از کاوش‌های علمی یا مجموعه‌های معتبری چون آستان شیخ‌صفی‌الدین اردبیلی است.

پروفسور پاتریک رینگنبرگ
دکترای تاریخ عمومی، دانشگاه ژنو، قسمت تاریخ هنر دوره ی معاصر و کارشناسی ارشد در دانشگاه سوربن پاریس، قسمت تاریخ و فلسفه ادیان عضو انجمن مورخین و مورخین هنر سوئیس و پژوهشگر و مدرس در موسسه دین، فرهنگ، مدرنیته، دانشگاه لوزان، تدریس دروس مختلف در موسسات آموزشی ژنو، لوزان و نیون.
برنده جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی و جایزه فارابی سال 2012
کتاب های چاپ شده از او که همگی به زبان فرانسه تالیف شده به شرح زیر است:
2015 آرایه در هنرهای اسلامی
2011 نظریه های هنر در تفکر سنتی.(گنون– کوماراسوامی– شوان– بورکارت)
2010 تنوع و وحدت ادیان در کارهای رنه گنون و فریجهوف شوان،
2009 مقدمه ای بر شاهنامه فردوسی،
2009 جهان رمزیِ هنرهای اسلامی،
2006 راهنمای فرهنگیِ ایران،
2006 آینه های قرون وسطی،
2006 نقاشی ایرانی یا منظر بهشتی،
2005 هنر تصویرگری در مسسحیت،
2004 نکاحِ آسمان و زمین. نقاشیِ منظره در چین و ژاپن،
2016حرم امام رضا در مشهد
2017مشهد در آینۀ جهانگردان 
2018 موزه ملی ایران