مرمت کاخ موزه سردار ماکو تا ۱۰روز آینده به اتمام می رسد

چهارشنبه ۱۱ دی ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۱:۰۰ 5 سال پیش

رئیس اداره میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی منطقه آزاد ماکو:

مرمت کاخ موزه سردار ماکو تا ۱۰روز آینده به اتمام می رسد

عصر سفر- رئیس اداره میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی منطقه آزاد ماکو گفت: تا 10 روز آینده مرمت کاخ به اتمام می رسد.

سرویس : اخبار

به گزارش پایگاه خبری «عصرسفر» به نقل از ایسنا، علی خرابلو در تشریح آخرین وضعیت مرمت کاخ موزه سردار (باغچه جوق ماکو) افزود: 95 درصد از مرمت جداره بیرونی کاخ سردار در بخش تزئینات گچی تمام شده و مابقی مقرر شده در صورت مساعد بودن هوا تا 10 روز آتی پایان یابد.

وی همچنین از تفاهم نامه مرمتی کاخ موزه در چند فصل خبر داد و گفت: این امر در اواخر سال 94 نهایی شد و از اواسط بهار 95 عملیات استحکام‌بخشی پی شروع شد و اوایل پاییز همان سال نیز عملیات مرمت اساسی خود کاخ شروع شد که با این حساب 3 سال و 3 ماه از عملیات کاخ می گذرد.

رئیس اداره میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی منطقه آزاد ماکو همچنین در تشریح دلایل به تاخیر افتادن اجرای مرمت و بازسازی این پروژه فاخر گفت: تغییرات مدیریتی منطقه آزاد ماکو، زمانبر بودن عملیات‌های مرمتی با توجه به حساسیت موضوع و اینکه  در حین عملیات مواردی پیش می‌آمد که بواسطه آن بارها جهت تقریب نظرات و اتخاذ تصمیم، جلساتی در استان و تهران برگزار می‌شد تا راه‌حل مناسبی اتخاذ شود ؛این امور موجب اتلاف وقت می‌شد.

وی با تاکید براینکه متاسفانه وجود داربستها مانع از خودنمایی این کاخ در زمان مراجعه بازدید کنندگان می شود، ادامه داد: داربستهای مجموعه که مدنظر هستند مربوط به سازه نگهبان بوده که سازه نگهبان برداشته شده است لیکن داربستهایی که باقی هستند برای تثبیت یا مرمت‌های جزیی هستند و تا پایان سال امیدواریم کل داربستهای خارجی برداشته شوند.

خورابلو با اشاره به اینکه کل درب و پنجره‌های مجموعه نیز مرمت می شود، گفت: در بخش تاسیسات الکتریکی و الکترونیکی کاخ نیز بالای 80 درصد پیشرفت وجود دارد و همزمان درحال اجرا است.

رئیس اداره میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی منطقه آزاد ماکو، شروع مرمت و بازسازی تزئینات داخلی بنا که شامل نقاشی‌ها و گچبری‌ها و آئینه‌کاری‌های داخلی است را همزمان با کف‌سازی اتاق‌ها عنوان کرد و افزود: پس از بررسی‌های لازم نمونه کاشی کف توسط میراث فرهنگی استان تهیه و در اختیار پیمانکار قرار گرفت و کارگاه موردنظر شروع به پخت کاشی کرده است و مقرر شد تا نیمه بهمن ماه کف چینی نیز به اتمام برسد.

وی با اشاره به بازدید از کاخ موزه تاکید کرد: مقرر شده همزمان با بازدید، تعمیر تزئینات داخلی در اتاق‌ها به صورت نمایش عمومی اجرا شود که خود جاذبه‌ای میراثی می باشد.

رئیس اداره میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی منطقه آزاد ماکو تاکید کرد: بناهای تاریخی همواره نیاز به نگهداری و حفاظت و مرمت دارند و نم یشود گفت به کل مرمت یک اثر پایان یافته است ولی در مورد باغچه‌جوق مرمت‌ها اساسی بوده و درکل استحکام بنا تضمین شده است.