همکاری مشترک تهران - بوداپست توسعه می‌یابد

دوشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۵:۰۰ 5 سال پیش

به منظور نزدیک شدن زبان و فهم مشترک؛

همکاری مشترک تهران - بوداپست توسعه می‌یابد

عصر سفر- سرپرست معاونت پژوهشی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری از برداشته شدن نخستین گام‌ها جهت همکاری‌های مشترک ایران با فرهنگستان هنر مجارستان خبر داد و گفت:‌ از این پس همکاری‌های تهران - بوداپست به منظور نزدیک شدن زبان و فهم مشترک توسعه می‌یابد.

سرویس : اخبار

به گزارش پایگاه خبری «عصر سفر» به نقل از ایرنا، منیژه هادیان دهکردی روز دوشنبه با بیان اینکه تلاش‌های خوبی جهت همکاری های مشترک با فرهنگستان هنر مجارستان صورت گرفته است، گفت: به منظور نزدیک شدن زبان و فهم مشترک در نخستین گام قرار است تا اول بهمن ماه سال جاری(فردا) خانم میکلوش شارکوزی یکی از برجسته ترین اساتید ایران شناسی مجارستان در باب ارتباط اسامی مجاری منابع ایرانی دوران اسلامی سخنرانی ایراد کند.

وی ادامه داد: شارکوزی دارای کرسی ایران شناسی دانشگاه کارولی گاسپار مجارستان بوده که 24 سال در باب فرهنگ، تاریخ و هنر ایران زمین به پژوهش پرداخته است.
سرپرست معاونت پژوهشی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری با اشاره به اینکه سخنران مذکور رساله دکتری خود را نیز با موضوع تاریخ طبرستان دفاع کرده است اظهار داشت: این سخنرانی که با حمایت فر هنگستان هنر مجارستان صورت خواهد گرفت تلاشی است تا فتح بابی برای همکاری های مشترک بین این پژوهشگاه و آن فرهنگستان باشد.
هادیان دهکردی افزود: پروژه ای تحت عنوان حضور مجارها در منابع ایرانی که شامل تمامی اسنادی که حضور مجارستانی ها را در ایران نشان می دهد در دست اقدام است تا تمامی این منابع گردآوری و تاریخ مشترک این دو کشور به پژوهش گذاشته شود.

براساس اعلام روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، وی با تاکید بر اینکه این پروژه فردا در جلسه سخنرانی دکتر شارکوزی برای علاقه مندان تشریح خواهد شد اظهار داشت: در همین راستا در روزهای گذشته از کتاب نسخ خطی شرق شناسی بوداپست به فارسی توسط سه مولف که یکی از آن ها خانم شارکزی بود ترجمه شده است.

روابط فرهنگی ایران و مجارستان در یک نگاه

مسئولان فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و مجارستان سال گذشته نیز توافق کردند تا نسخه های ارزشمند فارسی به طور مشترک در فهرست حافظه جهانی یونسکو ثبت شود.

برنامه حافظه جهای یونسکو از سال 1992 با هدف آگاهی نسبت به خطراتی که میراث مستند جهانی بویژه آثار مکتوب را تهدید می کند، به اجرا گذاشته شد؛ هدف از اجرای این برنامه جلوگیری از تاراج، پراکندگی، دادوستد غیرقانونی و نابودی میراث مستند جهانی است.
از این رو کشورهای عضو یونسکو در سال های اخیر تلاش کرده اند آثار مکتوب و بویژه نسخ خطی خود را در این حافظه جهانی به ثبت برسانند تا گرد فراموشی روی آنها ننشیند.
از آنجا که بخشی از میراث مکتوب و تاریخی ایران در دیگر موزه ها و مراکز علمی و فرهنگی کشورها نگهداری می شود، در سال های اخیر شناسایی این میراث و همکاری با سایر کشورها برای نگهداشت آنها در دستور کار سیاست گذاران فرهنگی قرار دارد و از این رو از یازدهم مهر ماه نمایشگاه تصاویر و اسناد مشترک مجارستان و ایران در سازمان اسناد و کتابخانه ملی گشایش یافت.
تعاملات فرهنگی در واقع پل پیوند ملت ها و گسترش مناسبات کشورها در برقراری ارتباط از طریق دیپلماسی فرهنگی به حساب می آید که با تقویت همکاریهای فرهنگی و هنری به ویژه برگزاری هفته های فرهنگی، نمایشگاههای کتاب،عکس و جشنواره ها می توان گام های رو به جلو با هدف توسعه روابط دو جانبه برداشت.
روابط جمهوری اسلامی ایران و مجارستان از گذشته های دور، خوب بوده و در سال های اخیر حتی بسیار توسعه یافته و می توان گفت تبادلات فرهنگی بین دو کشور زمینه را برای همکاری‌ های هرچه بیشتر فراهم کرده است.
علاوه بر مشترکات فرهنگی فراوان مردم دو کشور، روابط دیپلماتیک ایران و مجارستان سابقه دیرینه دارد و همواره خوب بوده تا جایی که نگاه مردم ایران به روابط دو کشور و همچنین به سیاست های دولت آن کشور مثبت است.
در اوایل سال گذشته طی سفرهایی که توسط مقامات امور خارجه کشورمان به مجارستان انجام شد، تفاهم نامه همکاری بین آکادمی علوم مجارستان و مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه ایران برای تهیه فهرست نسخه های خطی فارسی موجود در کتابخانه آکادمی علوم مجارستان به امضا رسید.
به گفته کارشناسان یکی از دلایل توجه مجارها به فرهنگ و تاریخ ایران و همچنین کتاب های فارسی، حضور قوم یاس در مجارستان است که افراد وابسته به این قوم، خود را اصالتا ایرانی می دادند.
یاس ها در مجارستان از اقوام شناخته شده و ریشه دار محسوب شده و عقیده دارند که اصالتاً ایرانی و از شهر یزد هستند؛ افراد این قوم در میان دیگر شهروندان مجارستان، به عنوان نماد تیز هوشی و داشتن ذهنی خلاق و اقتصادی شناخته شده و به اینکه دارای اجدادی ایرانی و از شهر یزد باشند، افتخار می کنند.

مقامات و مسئولان جمهوری اسلامی ایران و مجارستان همواره از توسعه همکاری و تقویت روابط با یکدیگر حمایت کرده و تلاش می کنند تا راه های توسعه و گسترش روابط در زمینه های مختلف با هم را در زمینه های مختلف فراهم کنند.