تخریب ژئوسایت نمکدان قشم؛ از شایعه تا واقعیت

شنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۱:۰۰ 5 سال پیش

تخریب ژئوسایت نمکدان قشم؛ از شایعه تا واقعیت

عصر سفر- تخریب قسمتی از غار نمکی تا فاصله 15 کیلومتری برخی مزرعه‌های میگو با غار نمکدان، شایعه‌ها و واقعیت‌هایی بودند که در هفته‌های اخیر درباره ژئوسایت نمکدان قشم مطرح شد.

سرویس : اخبار

به گزارش پایگاه خبری «عصر سفر» به نقل از ایرنا، ژئوپارک جهانی قشم به مساحت 2 هزار و 600 کیلومتر مربع شامل جزیره‌های قشم و هنگام و 500 متر مرز حاشیه دریایی این جزایر و خلیج دیرستان است.

این ژئوپارک تنوع عظیمی از چشم اندازهای زمین شناسی در کنار تنوع سایت‌های مختلف را ارائه می‌کند و علاوه بر این، تنوع اکولوژیکی، باستان شناسی و فرهنگی خاصی دارد.

ژئوپارک قشم دارای 27 سایت متنوع و اصلی همچون تنگه چاهکوه، دره ستاره ها و دره تندیس‌هاست و مجاورت آن با جنگل‌های حَرّا واقع در شمال جزیره قشم که دارای پنج عنوان تالاب بین‌المللی، ذخیرگاه زیست کُره، منطقه حفاظت شده، منطقه ویژه دریایی و منطقه ویژه پرندگان است، به ارزش ها و جذابیت های طبیعی ژئوپارک قشم افزوده است.

گنبد نمکی قشم یکی از این ژئووسایت‌هاست. این گنبد به ارتفاع حدود 280 متر با قطر قاعده‌ای حدود هفت کیلومتر به دلیل پدیده دیاپیریسم سر برآورده است.

در این گنبد هفت غار نمکی وجود دارد که یکی از آنها طولانی ترین غار دنیاست و نمک‌های داخل غار حدود 570 میلیون سال عمر دارند.

همچنین وجود چشمه‌های نمک و سفیدپوش کردن درّه‌ها و زمین‌های اطراف این گنبد چشم‌اندازی زیبا به منطقه داده است.

در روزها و هفته‌های اخیر ایجاد مزرعه‌های پرورش میگو در نزدیکی این ژئوسایت باعث انعکاس خبرهای مختلفی شد که یک موج خبری به همراه داشت.

خبرهای اولیه حاکی از این امر بود که 1200 هکتار مزرعه میگو در محدوده غار نمکدان و گنبد نمکی واگذار و این امر باعث شده است که غارها در معرض تخریب قرار بگیرد. امری که منجر به مواجه شدن ژئوپارک قشم با کارت قرمز و اخراج از ژئوپاک جهانی خواهد شد.

در بررسی‌های اولیه از محیط زیست، میراث فرهنگی، سازمان منطقه آزاد قشم و دیگر نهادهای مسوول مشاهده شد که با سر در گمی آمار مختلفی از فاصله مزرعه‌ها از ژئو سایت  مذکور ارائه می‌شود. در نهایت مشخص شد که محدوده ژئوسایت‌ها به درستی مشخص نیست و همین امر منشا آمار ضد و نقیض در این باره است.

معاون فرهنگی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم در گفتگو با رسانه‌ها مدعی شد که تمام جزیره‌های قشم و هنگام و سواحل آن تا 500 متر، قلمرو ژئوپارک قلمداد می‌شود.

مرتضی شیخ‌زاده افزود: بنابراین هر ساخت و سازی در هر منطقه از قشم باید با مجوز ژئوپارک قشم صورت بگیرد.

ادعایی که به نظر می‌رسد بیشتر بهانه به نظر می‌رسد و البته از نظر قضایی نمی تواند مورد استفاده قرار گیرد. ضمن اینکه این مدعا نشان از مشخص نبودن محدوه ژئوسایت‌ها دارد. چنان که آمارها در حوزه تعیین حدود ژئوسایت‌ها آشفتگی فراوانی دارد که باعث شده است فاصله‌ها از 300 متر تا 15 کیلومتر مطرح شود.

پرتال سازمان منطقه آزاد قشم در روز سه شنبه، هشتم بهمن ماه سال جاری حریم گنبد نمکدان را محدوده ای به وسعت 300 کیلومتر شامل ژئوسایت‌های مختلفی همچون غار نمکدان، تنگه چاهکوه، ساحل کارگر و دره تندیس‌ها دانست. امری که به وضوح نشان از تلاش برای گسترده کردن هر چه بیشتر محدوده‌های ژئوسایت‌ها حکایت می‌کند.

این در حالی است که مدیر ژئوپارک قشم پیش از این، در مصاحبه‌های متعدد با ایرنای قشم، قاعده گنبد نمکی را هفت کیلومتر بیان کرده است که تمام چشم‌اندازهای طبیعی از جمله تمام غارها و غیر آن در همین محدوده قرار دارد.

در توضیحات بعدی مشخص شد که برای برخی ژئوسایت‌ها سه حریم وجود دارد. اول حریم اصلی که شامل پدیده طبیعی است. دوم حریم امنیتی و نظارتی است و حریم سوم حریم توسعه‌ای است که در آن امکان ساخت و ساز وجود دارد. اما در باره ژئوسایت نمکدان این مساله صدق نمیکند. لااقل تا کنون این محدوده‌ها مشخص نشده است.

رمزگشایی از کنایه استاندار هرمزگان

استاندار هرمزگان در بازدید از جزیره قشم عنوان کرد مطالب عنوان شده درباره مزارع میگو نوعی تخریب محسوب می شود که از سوی افراد دارای منافع و یا افراد ناآگاه مطرح می شود.

برای رمزگشایی از این سخن فریدون همتی باید دانست که در بررسی میدانی از مزارع میگو معلوم شد که این زمین‌ها به مردم بومی جزیره قشم شامل 19 گروه 5 تا 7 نفره برای رونق اشتغال در غرب جزیره با قیمت‌های مصوب در سرزمین اصلی واگذار شده است. به طوری که هر هکتار با قیمت 450 هزار ریال به اجاره داده شده است. این در حالی است که سازمان منطقه آزاد قشم برای اجاره این زمین‌ها برای هر هکتار حداقل مبلغ 10 میلیون ریال طلب کرده است. ضمن آنکه برای انجام آن نیز وثیقه های سنگین اخذ می‌شود که با توجه به وضعیت مالی مردم غرب جزیره، تامین آن از سوی مردم ممکن نیست.

1200 یا بخشی از 300 هکتار؟

بررسی ها نشان از آن دارد که برخلاف شایعه های اولیه، کل زمین واگذار شده نه یک هزار و 200 بلکه حدود 792 هکتار است؛ شامل 2 سایت به وسعت 492 و 300 هکتار.

از دوسایت مذکور، مزرعه میگو 492 هکتاری بنا به گفته امام جمعه روستای دوستکو 15 کیلومتر با دهانه غار و حدود هشت کیلومتر با حریم ژئوسایت نمکی فاصله دارد.

محمد قویدل افزود: این سایت ها در اختیار 18 گروه سرمایه‌دار که در اطراف روستاهای غرب جزیره ساکن هستند، قرار گرفته است.

وی ادامه داد: بسیاری از این روستائیان زمین و قایق خود را فروخته‌اند تا بتوانند این مززارع را ایجاد کنند.

امام جمعه روستای دوستکو تصریح کرد: ایجاد این مزارع باعث ایجاد اشتغالزطایی و امید در بین مردم بومی شده است.

وی افزود: پیش از این مردم به دلیل کاهش صیادی و گران شدن بنزین در تنگنا قرار گرفته بودند هدایت آن‌ها به سمت پرورش آبزیان می‌تواند نتایج مثبتی در غرب جزیره به همراه داشته باشد.

فرماندار قشم نیز با اعلام اینکه شائبه همپوشانی بخشی از سایت 300 هکتاری مزرعه میگو با حریم ژئوسایت گنبد نمکدان وجود دارد، گفت: پس از بازرسی کارشناسان، مقرر شد کار در این منطقه‌ای که هنوز بکر باقی مانده آغاز نشود و مطالعات کارشناسی عمیق‌تری صورت گیرد.

در نهایت به نظر می‌رسد مساله تخریب غار نمکدان به واسطه ساخت مزارع میگو شایعه‌ای بود که توسط گروه‌هایی که استاندار هرمزگان آن‌ها را دارای منافع یا ناآگاه خواند، رخ داد. شایعه‌ای که باعث شد بسیاری از رسانه‌ها دانسته یا نادانسته، آلت دست افراد و گروه‌های دارای منافع باهدف جلوگیری از ساخت نخستین طرح پرورش میگو که مردم بومی جزیره قشم از آن راضی و خوشنود بودند و از آن دفاع می‌کردند، قرار گیرند؛ امری که با وجود فشارهای مختلف، در سایه حمایت قانونی نهادهای دولتی و قضایی و با پشتوانه مردمی همچنان به آبادانی غرب جزیره قشم به فعالیت خود مشغول است.