کار مرمت طاق‌های بازار تاریخی اراک انجام شد

چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۸:۰۰ 7 سال پیش

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی:

کار مرمت طاق‌های بازار تاریخی اراک انجام شد

عصر سفر- تمامی راسته‌های اصلی و فرعی بازار اراک شامل 5 سرا و 112 طاق سال گذشته مرمت شدند.

سرویس : اخبار

به گزارش پایگاه خبری «عصر سفر» به نقل از تسنیم، سیدمحمد حسینی ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: مرمت، تعویض و بازسازی‌های بسیاری از ابتدای سال 96 به منظور حفظ و، مرمت و احیای بازار اراک درراستای ثبت جهانی آن به‌عنوان راسته‌ترین بازار سنتی ایران انجام شده است.

وی افزود: درمجموع این اقدامات با صرف اعتباری بالغ بر 24 میلیارد ریال انجام شده است، علاوه بر این مرمت آب‌انبار مدرسه حاج محمدابراهیم و خانه معطری هم به صورت مشارکتی درحال انجام است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی تصریح کرد: سال گذشته راسته‌های اصلی و فرعی مجموعه تاریخی بازار مرمت و باسازی شد و در سراهای کاشانی، مسگرها، حاج‌باشی، آقایی و ورودی سرای نو با توجه به مطالعات انجام شده، مرمت‌های لازم انجام شد.

حسینی بیان کرد: همچنین سرای حاج‌باشی و مسگرها نیز در جداره ها، کف و ایجاد کانال تاسیسات برقی با رعایت نکات اصولی مرمت انجام شده تا در آینده نزدیک برای تمام سراها بتوانیم نمونه‌ای عینی برای همکاری بیشتر کسبه داشته باشیم.

وی ادامه داد: اقدامات مذکور از محل سال 95 انجام شده است، در این راستا 100 طاق بازار در سال 96 مرمت شده و 12 طاق دیگر با توجه به احتمال ریزش و خطرآفرین بودن برای شهروندان، با حفظ ارزش‌ها و آرایه‌های معماری، تخریب و مجددا اجرا شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی عنوان کرد: به منظور حفظ بافت باارزش این مجموعه، مرمت‌ها با نظارت متخصصان حوزه مربوطه انجام شده است، اما اولویت فعلی بازار فرهنگ‌سازی برای محافظت، نگاهداری و سپس مرمت اصولی است تا بتوان الزامی بودن باور به حفظات از بازار را در بدنه جامعه نهادینه کنیم.

حسینی اضافه کرد: معاونت میراث فرهنگی استان نسبت به تهیه طرح مرمت خانه خواجه علی قادام کرده و خانه عظیم‌زاده و خانه حاج آقا محسن اراکی هم درحال مرمت است.