هتل‌ها چگونه «هتل» شدند؟

سه شنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۱:۰۰ 7 سال پیش

نگاهی به تاریخچه ایجاد صنعت هتلداری

هتل‌ها چگونه «هتل» شدند؟

عصر سفر- تاریخچه هتل‌ها به‌طور مستقیم با تمدن‌ها ارتباط دارد.

سرویس : اقامتگاه

به گزارش پایگاه خبری «عصر سفر» به نقل از دنیای اقتصاد، مطالعه تاریخ نشان می‌دهد یونانیان برای استفاده از آبگرم‌ها و استراحت میهمانان پیرامون آنها مکان‌هایی را ایجاد کردند. بعدها، رومی‌ها خانه‌های خویش را برای تأمین محل اقامت مسافران اختصاص دادند. در عین حال، می‌توان گفت ایرانی‌ها در ایجاد این صنعت نقش تاثیرگذاری داشته‌اند. ایجاد کاروانسراها و بناهای اقامتی در مسیر جاده ابریشم و جاده‌های دیگر نشان از توجه به این امر داشته است. در قرون‌وسطی، صومعه‌ها و صخره‌ها اولین اماکنی بودند که به‌طور مرتب به مسافران پناه می‌دادند.
مقدمه‌چینی برای یک صنعت

تا اواسط دهه 1700، اصطلاح «هتل» برای اقامت در اروپا استفاده می‌شد. اولین آژانس مسافرتی شناخته‌شده که توسط توماس کوک در انگلستان در اواسط دهه 1800 میلادی افتتاح شد، فقط یک بسته شامل بلیت‌های راه‌آهن و یک کتاب تور ارائه می‌داد. انقلاب صنعتی که در دهه 1760 آغاز شد، به شروع ساخت هتل‌ها در همه‌جا کمک کرد. در ابتدا نیویورک و سپس در کپنهاگ، هتل‌ها در مراکز شهر تأسیس شدند. در ابتدای دهه 1800، هتل سلطنتی در لندن ساخته شد. استراحتگاه‌های تعطیلات در فرانسه و ایتالیا شروع به کار کردند. در ژاپن نیز مهمانخانه‌ها رشد کردند. در هند، خانه‌های ییلاقی، محل‌های اقامت قابل‌اطمینان برای مسافران را فراهم کردند. تری مونت در بوستون اولین هتل لوکس در مرکز شهر بود که دارای امکاناتی چون توالت اختصاصی، قفل درب اتاق و منوی غذا بود.

در سال 1822، در ونیز یک کاخ قدیمی به هتل تبدیل و در طول این دوره، هتل جدیدی در قاهره تأسیس شد. در نیویورک هم هتل نیویورک اولین هتلی بود که به حمام خصوصی مجهز شد. در سال 1841 در مونیخ یک هتل آغاز به‌کار کرد. در سال 1862 میلادی هتل بزرگ پاریس با حضور امپراتور افتتاح شد. در نقاشی و دکوراسیون این هتل از استادان بنام جهان استفاده و اولین آسانسور هیدرولیکی در این هتل نصب شد. در سال 1880، هتل ساگامور در ایالت نیویورک اولین هتلی بود که نسبت به تأمین برق در تمام اتاق‌هایش اقدام کرد. اولین مدرسه برای هتلداران در لوزان سوئیس در سال 1890 تأسیس شد و برای اولین بار یک هتل در شهر نیویورک در اتاق‌های خود امکان تماس با تلفن را فراهم کرد. در ایران نیز در اواخر دوره قاجاریه بود که اولین هتل با نام گراند‌هتل در زمینی به مساحت 1300 متر مربع شروع به‌کار کرد. این هتل 25 اتاق لوکس، یک سالن نمایش بزرگ 600 نفره و رستورانی به سبک اروپایی داشت.
آغاز دوره جدید

قرن بیستم آغاز دورانی بود که هتل‌های جدید و معتبر با سرعت شروع به کار کردند. پس‌ازآن، به دلیل وجود طلای سیاه در کشورهای خاورمیانه بود که تجار سراسر دنیا جذب و همین باعث توسعه هتلداری در شهرهایی همچون دبی، ابوظبی، ریاض، جده و... شد. در این دوره هتلداری زنجیره‌ای اعلام موجودیت کرد. از سال 1980 میلادی دور جدیدی در هتلداری آغاز و بازاریابی خلاق و نوآور شروع شد و هتل‌ها به‌طور فزاینده‌ای رشد کردند. این حرکت باعث ساخت هتل‌ها در نزدیکی فرودگاه‌ها، ساخت هتل‌هایی برای اجلاس، هتل‌های بیمارستانی، هتل‌های تفریحی، هتلداری روستایی و ... شد. اولین سیستم‌های مدیریت نوین هتلداری در بازار هتلداری ظاهر شدند و اولین سیستم مدیریت هتلداری آغاز به‌کار کرد. صنعت هتل رقابتی شده و بازار هدف هتلداران به سمت مسافران تفریحی و بازنشسته رفت. بازارهای در حال ظهوری چون چین، کره جنوبی، تایلند و ژاپن شناخته‌شده و هتلداری زنجیره‌ای در این بازارها شروع به فعالیت کردند.

اما در اوایل دهه‌ 1990، رکود اقتصادی در هتل‌ها به وجود آمد که از عمده دلایل آن بحران به وجود آمده در خلیج‌فارس بود؛ موضوعی که هتل‌ها را مجبور کرد تا خلاقیت بیشتری درراه‌های جذب میهمانان به کار گیرند. برای اولین بار، محیط‌زیست و حفاظت از انرژی نقش مهمی در فعالیت‌های بازاریابی هتلداری به عهده گرفت. سیستم‌های رزرو بیشتر موردتوجه قرار گرفتند و هتلداران ابعاد جدیدی در ایجاد وفاداری مشتری و تشکیل پایگاه داده ارائه کردند. در سال 1995، اولین سیستم مدیریت اتاق هتل در سطح اروپا راه‌اندازی شد.

هتل‌های زنجیره‌ای در هم ادغام و متحد شدند. مثلا هالیدی، اینترکنتیننتال و کراون پلازا باهم ادغام شدند تا در شش قاره هتل داشته باشند؛ یا هتل‌ ماریوت نسبت به جذب رزیدانس و رامادا اینترنشنال اقدام و هتل ملیا یک خط جدید از بوتیک هتل‌ها را باز کرد؛ همچنین مجموعه آکور چند قرارداد همکاری با شرکت‌ها و هتل‌های شرق و خاورمیانه و ... امضا کرد. در اروپا، شرکت‌های هتلداری تصمیم به بازسازی کاخ‌های ویران‌شده اوایل قرن در کشورهای شرقی شامل روسیه، کرواسی و اسلواکی گرفتند. امروزه معماران، مهندسان، طراحان و مدیران در طراحی هتل تمامی سلیقه‌های میهمانان را به‌خوبی در نظر گرفته و روند جدیدی را برای تعریف معیارهای بهتر و ارائه استانداردهای مدرن برای بهبود کیفیت زندگی ارائه می‌کنند.

اکنون این صنعت بسیار پیشرفت کرده است. هتل‌های زنجیره‌ای افزایش یافته‌اند. برندهای معروفی در صنعت هتلداری مانند حیات، هیلتون، ماریوت، استاروود، ریتز و...، به وجود آمده و خوب عمل می‌کنند.  با توجه به علاقه روزافزون مردم به سفر و گردشگری، آینده این صنعت بسیار روشن به نظر می‌رسد. در واقع، صنعت میهمان‌نوازی نیروی متحدکننده‌ای بود که دنیا را به یک روستای جهانی شبیه ساخت و باعث شد فرهنگ‌های مختلف بیشتر با همدیگر متحد شوند.

* مسعود غلامی/دانشجوی دکترای تخصصی مدیریت بازاریابی هتلداری