سهم اسپانیا از رویدادهای سلامت جهان

چهارشنبه ۰۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۸:۰۰ 6 سال پیش

سهم اسپانیا از رویدادهای سلامت جهان

عصر سفر- به جرات می‌توان گفت که اسپانیا یکی از 5‌مقصد نخست گردشگری جهان است.

سرویس : جهانگردی

به گزارش پایگاه خبری «عصر سفر» به نقل از تجارت،کشوری که با درآمدهای میلیاردی خود از صنعت گردشگری، توانسته الگوی توسعه گردشگری بسیاری از کشورها از جمله ایران شود. براساس آمارها گردشگری در سال‌های 1393خورشیدی(2015میلادی) باعث ایجاد شغل برای 2/5میلیون نفر شده است.

ازسوی دیگر صنعت گردشگری 16درصد کل تولید ناخالص داخلی اسپانیا را تشکیل می‌دهد. همچنین براساس آخرین آمار منتشر شده ازسوی سازمان جهانی گردشگری، این کشور با 47میلیون نفر جمعیت در سال گذشته میزبان بیش از 82میلیون گردشگر خارجی بوده است.
نگاهی به راهکارهای اسپانیایی‌ها در توسعه درآمدهای گردشگری نشان می‌دهد این کشور در تمام محورهای گردشگری از جمله گردشگری تفریحی، سلامت و حتی گردشگری فرهنگی به‌طور تخصصی فعال شده و مهم‌تر از آن سعی دارد با ارائه خدمات تخصصی‌تر مانند برگزاری رویدادهای سالانه، گردشگران را به‌سوی خود بکشاند.


دومین مقصد گردشگری جهان
عملکرد اسپانیا در زمینه گردشگری سلامت و توسعه آن باعث شده تا اسپانیا به دومین مقصد گردشگری محبوب جهان تبدیل شود. یک مقایسه کوچک میان جاذبه‌های گردشگری ایران و اسپانیا نشان می‌دهد تمامی جاذبه‌ها و ظرفیت‌های گردشگری سلامت ایران با اسپانیا یکسان است، با این حال تفاوت در زیرساخت‌ها باعث شده که ایران مانند اسپانیا به مقصدی برای گردشگری سلامت تبدیل نشود.
حدود یک دهه است که دولت اسپانیا طرح گردشگری پزشکی را به تصویب رسانده و به گردشگران و افراد خارجی این اجازه را داده با ورود به این کشور از امکانات و زیرساخت‌های قدرتمند شبکه بهداشت و درمان این کشور بهره‌مند شوند.
آنها اعتقاد داشتند سامانه قدرتمند بهداشت و درمان این کشور اعم از بیمارستان‌ها، کلینیک‌های تخصصی و فوق‌تخصصی، داروخانه‌ها، شرکت‌های تولید دارویی و... می‌توانند خواسته‌های مراجعه‌کنندگان را به بهترین شکل تامین کنند و در عوض با ورود سرمایه‌های خارجی از این بخش به اقتصاد این کشور یاری رسانند.
این‌گونه به نظر می‌رسد که طرح جامع و راهبردی گردشگری سلامت، درمان و پزشکی تخصصی به اصل جدایی‌ناپذیر صنعت گردشگری اسپانیا تبدیل شده است. دور از تصور نیست که اروپا فقط با 40درصد درآمد سالانه از صنعت گردشگری سلامت در جهان24میلیارد دلار را به خود اختصاص داده است.


پرچمدار گردشگری سلامت
اسپانیا با اختصاص 15درصد از کل سهم این صنعت به خود در رتبه3 برترین کشورهای اروپایی فعال در صنعت گردشگری و سلامت قرار دارد. در این بین و در میان کشورهای اروپایی فقط آلمان و انگلیس رتبه‌هایی بهتر از اسپانیا را کسب کرده‌اند.
با این حال باید این نکته را در نظر داشت که براساس آمار کشورهای تایلند، سنگاپور، مالزی، هندوستان، کوستاریکا و پاناما و در نهایت مکزیک در ردیف قدرتمند‌ترین رقبای اسپانیا در بحث گردشگری سلامت به شمار می‌آیند.
اوایل هزاره جدید میلادی دولت اسپانیا باز هم محور گردشگری سلامت را بیش از پیش در دستور کار قرار داد تا آنجا که با حمایت دولت اسپانیا و با برگزاری سمینارها و همایش‌های گوناگون در حوزه گردشگری سلامت و درمان 5 شرکت بزرگ اسپانیایی در این زمینه متعهد شدند با حرکت پویا در این مسیر چرخه صنعت گردشگری مبتنی بر سلامت، درمان و پزشکی تخصصی را بیش از پیش به جلو ببرند و مراجعه‌کنندگان بیشتر و به‌دنبال آن سرمایه بیشتری را جذب اقتصاد اسپانیا کنند.
اسپانیا قصد دارد تا 2سال آینده یکی از3پرچمدار صنعت گردشگری سلامت شود و از کشورهای مانند تایلند و سنگاپور در جنوب‌شرق آسیا و آلمان در اروپا پیشی بگیرد. در همین راستا هم چند سالی است که سعی دارد رویدادهای پزشکی سلامت را به جاذبه‌های گردشگری سلامت خود اضافه کند.


مادرید و فرهنگ زندگی سالم
نمونه این رویدادها «نمایشگاه سلامتی وکیفیت زندگی مادرید» است که به‌تازگی در شهر مادرید و در کشور اسپانیا برگزار شد. این رویداد از 28اردیبهشت به مدت 3روز میزبان علاقه‌مندان بود. به گفته مسئولان برپایی این رویداد نمایشگاه سلامتی و کیفیت زندگی مادرید محفلی برای ملاقات تمام علاقه‌مندان مراقبت‌های بهداشتی طبیعی و پایدار است و سعی می‌کند راهی برای اشاعه فرهنگ زندگی سالم در جامعه پیدا کند. فعالان حرفه‌ای صنعت پزشکی و حتی جامعه مصرف‌کنندگان برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره آخرین پیشرفت‌ها و آخرین اخبار ارائه شده ازسوی ارائه‌دهندگان خدمات و کالاها در این نمایشگاه حضور به هم می‌رسانند. در این رویداد انواع مکمل‌های غذایی، محصولات تولید شده برای مصارف خاص غذایی، تغذیه اکولوژیکی، محصولات آرایشی و بهداشتی طبیعی، درمان‌های طبیعی و تمام محصولات و خدمات مرتبط با بهداشت و سلامت به نمایش در می‌آید.


سکوی پرتاب صنعت پزشکی
در کنار رویداد سلامتی وکیفیت زندگی مادرید، بارسلون نیز هر سال با رویداد «آزمایشگاه پزشکی اروپا» سعی دارد سهمی از گردشگری سلامت اسپانیا را به خود اختصاص دهد. این رویداد که هر سال در آستانه پاییز برگزار می‌شود. فرصتی برای معرفی و بازاریابی برند‌های معتبر پزشکی به شمار می‌آید. به تعبیر بهتر می‌توان گفت این رویداد اسپانیایی سکوی پرتاب فعالان صنعت پزشکی به شمار می‌آید. البته باید این نکته را هم در نظر داشت که رویدادهای آزمایشگاه پزشکی در سراسر جهان از افریقا گرفته تا آسیا و خاورمیانه همواره با استقبال بسیار بالایی روبه‌رو می‌شوند. نمایشگاه بهداشت و درمان قزاقستان (KIHE)، نمایشگاه تجهیزات بیمارستانی برزیل (Hospitalar)، نمایشگاه پزشکی روسیه MEDIMA نمایشگاه تجهیزات پزشکی افریقا (Africa Health) از جمله رویدادهای مشابه به شمار می‌آیند. موفقیت این رویدادها باعث شده که امیدها برای رونق هرچه بیشتر نمایشگاه پزشکی اروپا به میزبانی بارسلون روز‌به‌روز بیشتر می‌شود.
ازسوی دیگر آمارها نشان می‌دهد بیش از 96 درصد فعالان صنعت آزمایشگاه پزشکی اروپا را شرکت‌های تازه تاسیس و نوآور تشکیل می‌دهند. بر همین اساس هم حضور در رویدادهایی مانند «آزمایشگاه پزشکی اروپا» می‌تواند به توسعه کسب‌و‌کار آنها کمک کند. آمارها نشان می‌دهد در این رویداد بیش از 3هزار بازدیدکننده حضور می‌یابند و همزمان با آن همایش بین‌المللی آزمایشگاه پزشکی با موضوع‌هایی مانند چالش‌ها و توسعه‌های کلیدی بازار اروپا را در برخواهد گرفت. حوزه‌های بررسی شده در این همایش‌ها شامل مواردی از جمله مدیریت آزمایشگاه، خون‌شناسی، تست تشخیص امراض، میکروب‌شناسی بالینی، امراض بافتی، بیماری‌های عفونی و مقاومت ضدمیکروبی است و انتظار می‌رود باعث افزایش بازدید متخصصان از این رویداد شود.


سخن پایانی
پیش از آنکه افراد به فکر سفر درمانی به سایر کشورها بیفتند یعنی حدود 6 هزار سال پیش، سفر درمانی به کشورهای گوناگون در تاریخ بشر به ثبت رسید. با این حال قرن‌ها طول کشید تا از این سفرها به‌عنوان گردشگری تخصصی و راهی برای درآمدزایی یاد شود. درحال‌حاضر بسیاری از کشورهای جهان توانسته‌اند در بحث گردشگری پزشکی سلامت خود را به اثبات برسانند. در این بین اسپانیا با بهره‌گیری از جاذبه‌های طبیعی، آثار‌باستانی و توسعه گردشگری دریایی و سلامت موفق شد گردشگری را به یکی از مهم‌ترین صنایع خود تبدیل کند، به‌طوری که این صنعت در اسپانیا حدود 2برابر صادرات نفتی ایران درآمد دارد و البته راز موفقیت اسپانیا در تبلیغات و توسعه زیرساخت‌های گردشگری است. این کشور با تمرکز بر زیرشاخه‌های تخصصی گردشگری مانند گردشگری سلامت و برپایی رویدادهای پزشکی سلامت الگوی مناسبی برای توسعه پایدار گردشگری تخصصی در ایران به شمار می‌آید. درحال‌حاضر ایران هم با رویدادهای تخصصی سلامت محور مانند «ایران‌هلث» سعی دارد هم بازار گردشگری سلامت و هم بازار فروش خود را توسعه دهد. ایران‌هلث دومین رخداد بزرگ در حوزه تجهیزات پزشکی، دندانپزشکی، آزمایشگاهی، دارویی و خدمات سلامت در منطقه خاورمیانه شناخته می‌شود که به‌طور سالانه در حوزه سلامت و با مجوز سازمان توسعه‌تجارت ایران و همکاری شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، برگزار شده و میزبان بیش از 20هزار بازدیدکننده می‌شود. با این حال باید تلاش کرد و رویدادهایی مانند ایران‌هلث را افزایش داد تا بتوان به جایگاه گردشگری سلامت کشورهایی مانند اسپانیا نزدیک شد.