تالاب‌های نقده احیا شده‌اند

سه شنبه ۰۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۸:۰۰ 6 سال پیش

تالاب‌های نقده احیا شده‌اند

عصر سفر- رئیس اداره محیط زیست نقده گفت: کلیه تالاب‌های نقده احیا و دارای حد استانداردی از اب هستند.

سرویس : اخبار

به گزارش پایگاه خبری «عصر سفر» به نقل از ایسنا، اکبر محمدیان افزود: شهرستان نقده دارای 17 تالاب فصلی و دائمی است که هر 5 تالاب حسنلو، سولدوز، آغ قلعه، طالقان و دورگه سنگ این شهرستان از وضعیت مطلوبی برخوردارند و آب این تالاب ها در حد استاندارد و در وضعیت ایده ال قراردارند.

وی با بیان اینکه کلیه تالابهای این شهرستان آبگیری شده اند ادامه داد: هیچ تالاب نقده در معرض آلودگی و خطر نیست و تالابها در مسیر ورود فاضلاب و آبهای آلوده قرارندارند.

محمدیان با بیان اینکه طبق سرشماری انجام شده در حدود 10 هزاربال پرنده در تالابهای فصلی و دائمی نقده زیست می کنند افزود: با توجه به امنیت حاکم در تالابها به جهت کنترل محیط بانان این سازمان، پوشش گیاهی مناسب و عمق استاندار آب تعداد پرندگان نسبت به مدت مشابه سال قبل در حدود 30 درصد افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه احتمال افزایش این تعداد پرنده با توجه به زمان تخم گذاری و جوجه آوری پرندگان، وجود دارد تصریح کرد: انواع اردک، فلامینگو، حواصیل، اگرتها، انواع چنگر و کاکائیها نمونه‌ای از پرندگان تالاب‌های این شهرستان هستند.

رئیس اداره محیط زیست نقده با اشاره به وجود پرنده حمایت شده و در معرض انقراض اردک سر سفید در تالابهای نقده افزود: براساس سرشماری در حدود 200 بال از این پرنده زیست می‌کنند که به فراوانی در تالابهای سولدوز و آغ قلعه قابل مشاهده هستند.

محمدیان با اشاره به اینکه تالابها محیطی مناسب برای گردشگری است اظهار کرد: گردشگران می توانند با حضور در تالابها از زیبایی های این مناطق بهره برده و با انواع پرندگان از نزدیک آشنا شوند که محیط زیست نقده نیز با اجرای برنامه های اموزشی و نصب راهنما در مسیر تالابها در صدد بهره مندی بیشتر گردشگران ازاین فضای طبیعی تلاش می کند.

وی ادامه داد: در نوورز امسال میزان بازدید گردشگران از تالابهای نقده افزایش داشته به طوری که این میزان بازدید از تالاب سولدوز نسبت به مدت مشابه قبل 35 درصد رشد  نشان می دهد.