تجربه حمایت‌ از زنان کارآفرین گردشگری در مالی

شنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۹:۰۰ 6 سال پیش

سازمان جهانی گردشگری منتشر کرد

تجربه حمایت‌ از زنان کارآفرین گردشگری در مالی

عصر سفر- دومین سری از گزارش‌های «گردشگری برای توسعه» سازمان جهانی گردشگری به شرح فعالیت‌های موفقیت‌آمیز گردشگری و توسعه پایدار می‌پردازد.

سرویس : یادداشت

به گزارش پایگاه خبری «عصر سفر» به نقل از دنیای اقتصاد، این گزارش‌ها می‌تواند برای فعالان بخش از این حیث الهام‌بخش باشد که فرصت‌های موجود در گردشگری و تحقق توسعه پایدار را بشناسند. در سال 2017 جمع‌آوری اطلاعات درباره فعالیت‌های کشورها و اقتصادهای توسعه‌یافته و در حال توسعه، با هدف نشان دادن اینکه چگونه گردشگری پایدار می‌تواند عامل توسعه باشد، صورت گرفت. در مجموع 23 مورد مطالعاتی به‌عنوان نمونه از تمام مناطق جهان انتخاب شدند که ابتکارات بخش‌های عمومی و خصوصی و جوامع محلی و همچنین جزئیات بااهمیتی را درباره روش‌ها و رویکردهای موفق استفاده شده ازسوی فعالان گردشگری نشان می‌دهند؛ اطلاعاتی ارزشمند که می‌توانند باعث ایجاد نگرش‌های جدید و استفاده از شیوه‌های گردشگری پایدار در جوامع محلی شوند.

منطقه موپتی در مالی دارای دو مقصد برجسته گردشگری است؛ یکی دجینه، منطقه‌ای سیلاب‌خیز و دیگری سانگا، یک منطقه غیرسیلابی. زنان بسیاری در مالی در زمینه تولید صنایع‌دستی، خدمات هتل‌ها، رستوران‌ها، عرضه محصولات تولیدی و فرآورده‌ها مشغول هستند. در موپتی، بسیاری از کمپ‌های کوچک، رستوران‌ها و ناهارخوری‌ها توسط زنان راه‌اندازی و اداره می‌شوند. زنان همچنین بر چندین شاخه صنایع‌دستی از جمله ساخت جواهرات، سفال و رنگرزی پارچه‌های سنتی، همچنین فعالیت‌های کشاورزی و فرآوری مانند رشد سبزیجات و تولید نمک طبیعی و آبمیوه از تولیدات محلی تسلط دارند. با این وجود، طیف گسترده‌ای از زنان مالی فقیر هستند.

در این زمینه، یک پروژه گردشگری پایدار (ST-EP) برای حمایت از زنان کارآفرین در منطقه موپتی شکل گرفت که آنها را قادر می‌سازد تا در زنجیره ارزش گردشگری و زنجیره‌های عرضه محلی مرتبط با آن همکاری کنند. پروژه ST-EP، حمایت از زنان کارآفرین در موپتی، نشان می‌دهد که چگونه زنان روستایی می‌توانند از تبدیل شدن به یک زنجیره ارزش گردشگری به‌عنوان کارآفرین در صنایع‌دستی، کشاورزی و عرضه محصولات بهره‌مند شوند. با هدف قرار دادن گروه‌های اجتماعی و زنان آسیب‌پذیر در مقاصد گردشگری پیشرو، این پروژه چندین انجمن زنان و تعاونی‌ها را ایجاد، سازماندهی و تقویت کرد. برخی از ذی نفعان در این خصوص به این ترتیب هستند:

- صنعتگران زن در دجینه

- شبکه زنان در کشاورزی غذا در موپتی

- انجمن زنان عرضه‌کننده محصولات سانگا

- انجمن هتل و رستوران زنان موپتی و دجینه

- تورگردانان زنان، همراه اپراتورهای غذا و نوشیدنی در بخش غیررسمی

- انجمن زنان در منطقه موپتی درگیر در گردشگری، کشاورزی غذا، هنرها، صنایع‌دستی و تولید

- موسسات گردشگری در منطقه موپتی که از برابری جنسیتی حمایت می‌کنند، به‌ویژه از لحاظ ایجاد شغل.
موارد مشارکت در توسعه پایدار

در زمینه رشد اقتصادی پایدار، این پروژه سبب رشد اقتصادی گروه تولیدکنندگان زنان در منطقه موپتی شد و آنها را به زنجیره‌های گردشگری پیوند داد و به تبع آن به افزایش درآمد آنها انجامید. در امر مشارکت اجتماعی، اشتغال و کاهش فقر نیز این ابتکار عمل، گنجاندن تعداد زیادی از زنان در پروسه‌های اقتصادی و در توسعه زنجیره‌های ارزش گردشگری مرتبط با صنایع دستی، کشاورزی، غذا و عرضه محصولات را ارتقا داد. در موضوعی همچون بازده منابع، حفاظت از محیط زیست و تغییرات اقلیمی هم اپراتورهای اقتصادی ذی‌نفع در شهرداری‌های موپتی و سانگا، درخصوص تکنیک‌های حفاظت از منابع زیست محیطی آموزش دیده‌اند. تکنیک‌های کلیدی شامل کمپوست و بازیافت خاک می‌شد. در امر ارزش‌های فرهنگی، تنوع و میراث نیز پروژه ST-EP زنان را هدف قرار داد تا ظرفیت‌های خود را از طریق افزایش آگاهی و حمایت از آنها افزایش دهند. چنین پروژه‌ای، این تلاش‌ها را برای به‌روز‌رسانی ارزش‌های فرهنگی، توسعه تنوع تولید و حفاظت از میراث فرهنگی محله‌های موپتی فعال کرده است. به‌طور عمده، روابط حرفه‌ای نیز در میان بازیگران در زنجیره ارزش گردشگری مطرح شد. از سوی دیگر کمون‌ها در موپتی، سانگا و دجینه از تاثیرات کلی مثبت - اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی - پروژه ST-EP بهره‌مند شدند. همچنین اعضای جامعه به‌طور خاص از تلاش‌ها برای ایجاد ظرفیت و حمایت از سرمایه‌گذاری برای زنان محلی سود بردند.
درس‌هایی از این پروژه

پروژه ST-EP با چالش‌هایی درخصوص اجرای برنامه‌ها مواجه شده است که عمدتا به عدم امنیت و همچنین اثرات بحران نهادی مالی در سال 2012 مربوط می‌شود. با این وجود، مشارکت فعال همه ذی‌نفعان، فعالیت‌های این پروژه را به‌طور کامل اجرایی کرد. در حالی که جلسه دوم کمیته اجرایی نتوانست برگزار شود، دیگر فعالیت‌های مشخص شده در طرح جامع پروژه و برنامه اقدام کوتاه مدت انجام شد. بنابراین به‌رغم تاخیر در اجرای آن ناشی از عوامل خارجی، این پروژه موفقیت کامل را از نظر آنچه باید به دست می‌آورد، ثبت کرد. هم‌اکنون مشارکت‌کنندگان و ذی‌نفعان تمایل دارند که این پروژه را به سایر سایت‌های گردشگری در مالی گسترش دهند. یک درس کلیدی آموخته شده از این پروژه، ارتباط نزدیک بین گردشگری و کاهش فقر است. نکته کلیدی دیگر نیز این است که مشارکت فعالانه مقامات دولتی، سازمان‌های غیردولتی، سازمان‌های بین‌المللی، جوامع و ذی‌نفعان گردشگری، پایه و اساس اصلی ابتکارات موفقیت‌آمیز فقر مبتنی بر گردشگری پایدار است.