بازدید از آثار« موزه درنتس هلند » تنها با ۵ هزار تومان/ درآمد ۷۲۰ میلیون تومانی از موزه لوور در تهران

سه شنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۳:۰۰ 6 سال پیش

در نشست نمایشگاه آثار موزه درنتس هلند مطرح شد

بازدید از آثار« موزه درنتس هلند » تنها با ۵ هزار تومان/ درآمد ۷۲۰ میلیون تومانی از موزه لوور در تهران

عصر سفر- رئیس موزه ملی ایران گفت: درآمد حاصل از این نمایشگاه «باستان‌شناسی و هنر هلند به روایت موزه درنتس» برای موزه ملی است، در مورد موزه لوور پاریس هم که در تهران برگزار شد شاهد یک درآمد 720 میلیون تومانی بودیم.

سرویس : مکان های تفریحی

به گزارش پایگاه خبری «عصر سفر» به نقل از فارس، صبح امروز نشست خبری نمایشگاه باستان‌شناسی و هنر هلند به روایت موزه درنتس در موزه ملی ایران و با حضور محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی، جبرئیل نوکنده رئیس موزه ملی ایران، هارولد روی‌توپان و محمدرضا کارگر رئیس موزه‌های کشور برگزار شد.

جبرئیل نوکنده در این نشست با بیان اینکه این نمایشگاه از 9 صبح تا ساعت 17 پذیرای بازدیدکنندگان است، گفت: نمایشگاه باستان شناسی و هنر هلند به روایت موزه درنتس همه روزه به غیر از دوشنبه‌ها برپا است و علاقمندان می‌توانند تنها با پرداخت 5 هزار تومان ازآثار هنری و باستان‌شناسی موزه درنتس هلند بازدید کنند.

وی با بیان اینکه هزینه برگزاری، بیمه آثار و حمل و نقل آثار تاریخی هلند تا فرودگاه امام خمینی(ره) برعهده موزه درنتس بوده است، گفت: هزینه حمل آثار از فرودگاه امام خمینی(ره) تا موزه ملی، ساخت ویترین‌ها و تأمین امنیت آثار برعهده موزه ملی ایران است.

نوکنده با تأکید بر اینکه درآمد حاصل از این نمایشگاه برای موزه ملی است، گفت: در مورد موزه لوور پاریس که در تهران برگزار شد هم شاهد یک درآمد 720 میلیون تومانی بودیم که آن هم مستقیم به حساب خزانه واریز شد.

در ادامه مراسم، هارولد روی‌توپان رئیس موزه درنتس هلند اظهار داشت: در حال حاضر نمایشگاهی از آثار فرهنگی ایران در موزه هلند در حال برگزاری است که خوشبختانه موفقیت‌آمیز بوده و تاکنون 80 هزار بازدیدکننده داشتیم که فکر می‌کنم این رقم به 100 هزار هم برسد که 99 درصد از بازدیدکنندگان هلندی بودند.

وی افزود: ما کاتالوگی را در 7 هزار نسخه تهیه کرده بودیم که به فروش رفته و خوشبختانه مورد استقبال زیادی قرار گرفته است.

رئیس موزه درنتس هلند ادامه داد: کلکسیونی که ما برای نمایش به ایران آوردیم جزو مهمترین اقلام باستان‌شناسی و هنر کشور هلند است و در شرایطی که تنش‌هاهی سیاسی به اوج خود رسیده، فرهنگ می‌تواند به وحدت و همسویی ملت‌ها کمک کند.

توپان تصریح کرد: این نمایشگاه در سه بخش باستان‌شناسی، سفال و سرامیک و نقاشی‌های منازل کشور هلند برگزار می‌شود و امیدواریم که دستاوردهای خوبی داشته باشد.

وی در خصوص چگونگی شکل‌گیری این نمایشگاه گفت: من دو سال پیش در آلمان نمایشگاهی از آثار ایرانی را دیدم و بسیار تحت‌تأثیر قرار گرفتم و ایده ما برای برپایی این نمایشگاه از آنجا شکل گرفت.

در ادامه این مراسم، محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی با بیان اینکه پیشنهاد برگزاری نمایشگاه یک سال پیش از سوی مدیر موزه درنتس مطرح شده بود، گفت: در گذشته نمایشگاه‌ها رویکرد یک‌طرفه داشت، اما از چند سال گذشته نمایشگاه دو طرفه برگزار می‌شود.

طالبیان با بیان اینکه موزه ملی با برپایی نمایشگاه‌های این‌چنینی رضایت دست‌اندرکاران موزه را در سراسر دنیا جلب کرده است، گفت: ما تلاش می‌کنیم که نه تنها موزه ملی بلکه موزه‌های سراسر کشور، موزه‌های خصوصی و مجموعه‌داران در این زمینه با سایر کشورها همکاری کنند.

معاون میراث فرهنگی تصریح کرد: امروزه در شرایطی هستیم که برخی کشورها علاقمند به برگزاری نمایشگاه در موزه‌های ایران هستند و ما هم به دنبال این هستیم که این اتفاق رخ بدهد.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا با توجه به تحریم‌های صورت گرفته در زمینه برگزاری نمایشگاه به مشکلی برخورد کرده‌اید یا نه، گفت:‌ ما تا الان تقاضاهایی از سنگاپور، کره و اسپانیا داشتیم و من در این زمینه تغییری حس نکردم، به عقیده من تحریم‌ها تا این لحظه روی مسائل فرهنگی اثرگذار نبوده و این نشان می‌دهد که افراد فرهنگی در دنیا همگی مدافع فرهنگ هستند.

نمایشگاه باستان‌شناسی و هنر هلند به روایت موزه درنتس عصر امروز با حضور رئیس سازمان میراث فرهنگی افتتاح می‌شود و تا فروردین‌ماه سال 98 برپا است.