اتاق فردوسی شناسی در دانشگاه لاهور گشایش یافت

يکشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۷:۰۰ 7 سال پیش

اتاق فردوسی شناسی در دانشگاه لاهور گشایش یافت

عصر سفر- به همت وابستگی فرهنگی سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در لاهور، اتاق فردوسی شناسی در دانشگاه دولتی بانوان لاهور پاکستان گشایش یافت.

سرویس : اخبار

به گزارش پایگاه خبری «عصر سفر» به نقل از ایرنا، پس از برگزاری همایش بین المللی فردوسی توسی در اسفند ماه 1395، به درخواست اساتید و دانشجویان زبان فارسی، پژوهشگران، ادیبان، شاعران ایالت پنجاب پاکستان، با حمایت نمایندگی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در لاهور، کرسی فردوسی شناسی در دانشگاه لاهور راه اندازی شد.

بنا بر این گزارش، این آیین به همت و همکاری خانه فرهنگ سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در لاهور و بخش زبان فارسی دانشگاه دولتی بانوان لاهور و با حضور صادقی دولت آبادی سر کنسول ایران در لاهور، شهاب الدین دارایی رایزن فرهنگی سفارت ایران در اسلام آباد، احمد مرجانی نژاد سرپرست خانه فرهنگ سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در لاهور، ملکوتی تبار، معاون امور بین الملل آستان قدس رضوی و جمعی از رئیسان دانشگاه های دولتی، استادان دانشگاه، پژوهشگران و دانشجویان ایالت پنجاب برگزار شد.
خانم 'عظمی قریشی'رئیس دانشگاه دولتی بانوان لاهور در این آیین با بیان مشترکات تمدنی و فرهنگی دو ملت همسایه ایران و پاکستان گفت: پیام حکیم ابوالقاسم فردوسی توسی، فراتر از مرزهای خراسان بزرگ آن روزگار، امروز جهانشمول شده و متعلق به همه نسل ها در همه اعصار است.
وی ابراز امیدواری کرد که در راستای اعتلای میراث و فرهنگ مشترک، زمینه های فعال تر شدن تعاملات علمی، دانشگاهی دو جانبه ایران و پاکستان محقق شود.
وی با بیان حق همسایگی دو کشور، افزایش تخصیص بورسیه به فرهیختگان ممتاز زبان فارسی دانشگاه های ایالت پنجاب، برای ادامه تحصیل در دوره های کارشناسی ارشد و دکتری، افزایش تبادل متقابل استاد، پژوهشگر، دانشجو به صورت ترمی و سالانه و حمایت از اعزام اساتید، دانشجویان زبان فارسی به ایران برای شرکت در دوره های باز آموزی، آشنایی با واقعیت های ایران و بازدید از اماکن گردشگری و زیارتی ایران را خواستار شد.
در ادامه این آیین همچنین، پروفسور سیده فلیحه کاظمی رئیس بخش زبان فارسی دانشگاه لاهور، شهزاد فردوس ادیب و پژوهشگر شهیر پاکستان و عضو شورای آموزش عالی ایالت پنجاب، ملکوتی تبار معاون بین الملل آستان قدس رضویف شهاب الدین دارایی رایزن فرهنگی ایران در پاکستان، دکتر عایشه غوث پاشا وزیر امورخزانه داری ایالت پنجاب و صادقی دولت آبادی سرکنسول ایران در لاهور در سخنانی اولویت بخشی به تمدن و فرهنگ دو کشور و توجه به میراث فرهنگی مشترک، پاسداشت مشاهیر، بهره مندی از آثار علمی، فرهنگی و ادبی ایران و پاکستان را خواستار شدند.
حدود 10 هزار دانشجوی دختر در رشته های علوم انسانی و فنی دانشگاه دولتی بانوان لاهور پاکستان در مقاطع فوق دیپلم، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا تحصیل می کنند.
این دانشگاه به ویژه بخش زبان فارسی، ضمن همکاری با خانه فرهنگ ایران در لاهور، با دانشگاه فردوسی مشهد، تفاهم نامه همکاری دارد و خواستار امضای تفاهم نامه همکاری های آموزشی، پژوهشی با دانشگاه الزهراء تهران می باشد.
به گزارش ایرنا، زبان فارسی نزدیک به یک هزار سال در کشورهای شبه قاره از جمله پاکستان زبان رسمی بود، تا اینکه انگلیس ها در قرن هجدهم میلادی با دستور دولتی به رسمیت آن خاتمه دادند و زبان انگلیسی را به جای آن رایج کردند.
در عین حال زبان فارسی نه تنها در این مناطق تاکنون از بین نرفته بلکه اقشار مختلف از ارباب علم و دانش و شعر و ادب آنرا فرا می گیرند.
این زبان در دانشکده ها و دانشگاه های مختلف تدریس می شود و دیوان های فارسی همچنان چاپ می شود. مجلات و کتب فارسی نیز از سوی دولت و بخش خصوصی چاپ می شود.
فارسی گویان و فارسی زبانان در ایالت های مختلف پاکستان به فارسی شعر می سرایند و اساتید زبان فارسی به تدریس این رشته ادامه می دهند.
نسخه های خطی فارسی در تمامی مناطق، موزه ها، کتابخانه های دولتی و خصوصی نگهداری می شود.
60 تا 70 درصد اشعار علامه اقبال لاهوری شاعر ملی پاکستان به زبان فارسی است، همچنین حدود 70 درصد کلمات و واژه های زبان اردو، فارسی است.