ساخت هواپیمای مسافربری جدید در روسیه با موتورهای روسی

چهارشنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۹:۰۰ 6 سال پیش

ساخت هواپیمای مسافربری جدید در روسیه با موتورهای روسی

عصر سفر- روسیه در ساخت جدیدترین هواپیمای مسافری خود به نام MC-21-300 از چند موتور ساخت داخل به جای موتور های آمریکایی استفاده می کند.

سرویس : حمل و نقل

به گزارش پایگاه خبری «عصر سفر» به نقل از تسنیم، اولین هواپیمای داخلی روسیه پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی MC-21-300 است که دو تا از شانزده موتور آن ساخت داخل هستند.

بخش ایرکات شرکت هواپیمایی دولتی روسیه که مسئول پروژه های خطوط هوایی MC-21-300 است دو موتور بعدی pd14 را دریافت می‌کند. این دو موتور طی سال جاری ساخته شده اند.

حالا این موتور  توربوفن  ساخت داخل تحت بازرسی آژانس ایمنی پرواز اروپا قرار گرفته است.  سازنده این موتور انتظار دارد این آژانس بزودی مجوز پروازجت های مجهز به  pd14 را تا پایان سال بدهد.  به این ترتیب ناوگان های هوایی خارجی اجازه دارند جتهای MC-21-300 را با موتورهای روسی بخرند.

اولین پرواز ایرکات MC-21-300 در می 2017 انجام شد. برنامه ریزی شده آغاز به کار عمومی این هواپیما در نمایشگاه بین‌المللی مسکو در سال جاری باشد.

این هواپیمای باریک بدنه ساخت روسیه تا 2020 آزمایش‌های کسب مجوز را تکمیل می کند و انتظار می رود جتهای متوسط بدنه ای مثل ایرباسA320neo،چینا کوماک   C919 و بوئینگ مکس 737 را به چالش بکشد. مزیت های اصلی  رقابتی این جت  شامل هزینه‌های متوسط به راه‌اندازی آن می‌شود که 7 درصد کمتر از رقبایش است . این هواپیما جایگزین یاکوولف 42 ،توپولوف تی یو 134، توپولوف تی یو 154 و توپولوف 204/214 میشود.

در سال جاری یک دور دیگر از تحریم های اقتصادی آمریکا مانع تولید کنندگان  ژاپنی و آمریکایی برای عرضه مواد اولیه ساخت بال‌های MC-21 به ایرکات شد. این تولیدکننده روسی اعلام کرد می‌تواند این مواد را از یک عرضه کننده دیگر در جنوب شرق آسیا بخرد.

در طرح های اولیه 38 درصد قطعات به کار رفته در این جت ساخت خود روسیه بودند. بعد این سازنده تصمیم گرفت این رقم را به 97 درصد تا 2022 برساند. این هم بخشی از طرح دولت برای بی نیازی از واردات بود.