تسهیل امکان بازگرداندن آثار هنری غارت‌شده نازی‌ها در آلمان

سه شنبه ۲۴ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۰:۰۰ 5 سال پیش

تسهیل امکان بازگرداندن آثار هنری غارت‌شده نازی‌ها در آلمان

عصر سفر- آلمان با تاسیس دفتری ویژه، زمینه بازیابی آثار هنری و دیگر دارایی‌های فرهنگی غارت‌شده از سوی نازی‌ها در جریان جنگ جهانی دوم را فراهم آورده است.

سرویس : اخبار

به گزارش پایگاه خبری «عصر سفر» به نقل از ایرنا، این دفتر با عنوان «میز کمک» به همت سازمان «بنیاد هنر مفقوده آلمان» در برلین تاسیس شده است. این سازمان که از سوی دولت آلمان تامین مالی می شود، بر موضوعات مرتبط با تصاحب غیرقانونی دارایی های فرهنگی در دوران حکومت نازی ها نظارت دارد. وزارت فرهنگ آلمان تامین مالی این دفتر ویژه را برعهده دارد و سوزان مییر آبیچ (Susanne Meyer-Abich) مورخ هنری به عنوان مدیر آن معرفی شده است.

به گزارش پایگاه اینترنتی آرت نت، دولت آلمان اغلب به دلیل اکراه در بازگرداندن آثار هنری غارت شده از سوی نازی ها، با انتقاد روبروست. رونالد لودر (Ronald Lauder) مجموعه‌دار میلیاردر هنری و رئیس کنگره یهودیان جهان از جمله افراد منتقد است که آلمان را به کندی روند دیجیتالی کردن مجموعه های هنری اش و انجام تحقیقات در مورد این مجموعه ها متهم کرده است.

از زمان صدور بیانیه واشنگتن برای بازگرداندن آثار هنری غارت شده نازی ها در سال 1998، 22 سال می گذرد و در حالی که آلمان هدایت روشی برای پس دادن این آثار را برعهده دارد، تخمین زده می‌شود یک ششم از 600 هزار اثر سرقت شده در جریان جنگ جهانی دوم، همچنان مفقود است و تنها بخشی از این آثار شناسایی شده به مالکان اصلی تحویل داده شده است.

به گزارش روزنامه نیویورک تایمز، از 44 کشور امضاکننده بیانیه واشنگتن، تنها پنج کشور؛ شامل انگلیس، هلند، آلمان، فرانسه  و اتریش گروه هایی را برای پرداختن به این کار تشکیل داده اند در حالی که کشورهای بسیاری از این قافله عقب مانده اند.