حذف معافیت مالیات هنرمندان صنایع دستی در حد پیش نویس است

دوشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۰:۰۰ 5 سال پیش

معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی:

حذف معافیت مالیات هنرمندان صنایع دستی در حد پیش نویس است

عصر سفر-پویا محمودیان گفت:مالیات صنایع دستی به عنوان درآمد در بودجه سال99دیده نشده است و بحث حذف معافیت مالیات هنرمندان صنایع دستی هنوز در حد پیش نویس است.

سرویس : اخبار

به گزارش پایگاه خبری «عصرسفر» به نقل از باشگاه خبرنگاران، عنایت الله رحیمی استاندار استان فارس در نشست خبری «ثبت 3 شهر و یک روستا در شورای جهانی صنایع دستی» گفت:همجواری شیراز با آثار ارزشمند، رونق صنایع دستی را به عنوان یک کالای گردشگری محور به دنبال داشته است. استان فارس دو شهر جهانی ثبت شده دارد و این استان 80رشته و 85زیررشته شناسایی شده در حوزه صنایع دستی هم دارد.

او افزود:تعداد صنعتگران بیمه شده حدود 3 هزار نفر هستند و نزدیک به 500فروشگاه صنایع دستی داریم.

استاندار استان فارس بیان کرد:طبیعتا بعد از ثبت جهانی شیراز برنامه‌هایی را خواهیم داشت و سعی می‌کنیم که دست بافته‌های شهر فیروز آباد را هم داشته باشیم.

استاندار استان فارس در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران گفت:سال1392هتل ها و آپارتمان های شیراز63مورد بود و امروز بیش از 100هتل و آپارتمان در شهر شیراز داریم و تسهیلات خوبی در اختیار آنها قرار می گیرد.

رحیمی افزود:جشن شیراز به عنوان شهر جهانی صنایع دستی در20مرداد سال1399برگزار می‌شود. ایجاد موزه تخصصی صنایع دستی نیز در دستور کار ما خواهد بود.

شاهرخی، استاندار همدان به تاریخ و تمدن استان همدان اشاره‌ای کرد و گفت:با مرور میراث فرهنگی می‌توان کلکسیونی از ادوار تاریخی کشور را مرور کرد. ما در آینده ثبت جهانی تپه هگمتانه را با 3200سال قدمت داریم.

او افزود:بلندای تاریخ همدان به بلندای همه ادوار تاریخ است و صنایع دستی هم همواره در طول این قدمت تاریخی رشد و نمو داشته است.ما در گذشته شهر لالجین را به ثبت جهانی رساندیم.

استاندار همدان بیان کرد:هم اکنون نیز توانستیم تلاش مردم ملایر در عرصه منبت را ثبت جهانی کنیم. امروز حدود 20هزار نفر از مردم شهر ملایر و روستا‌های اطراف به صورت مستقیم و غیر مستقیم در عرصه منبت و مبل منبت فعال هستند.400نمایشگاه منبت نیز در این شهر تاسیس شده اند و به نوعی به جذب گردشگر به شهر ملایر کمک می‌کند. در شهر تویسرکان هم منبت گلریز رونق گرفته و این شهر به عنوان شهر ملی منبت شناخته می‌شود.

شاهرخی افزود:ما در استان همدان150رشته صنایع دستی داریم و بیش از43هزار و 500نفر از مردم شهر همدان در عرصه صنایع دستی فعال هستند.

او بیان کرد:در صدد ثبت جهانی سیر همدان، سولار و تویسرکان هستیم.

مالمیر مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان هم گفت:ما در برخی از روستا‌های استان همدان کانون‌های صنایع دستی داریم و در همین روستا‌ها بیکار نداریم.او از همه دعوت کرد که در تعطیلات نوروزی به همدان سفر کنند.

امیرانتخابی مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گیلان گفت:اهمیت ثبت جهانی شهر قاسم آباد برای استان گیلان بسیار مهم است و اولین هدف ما از ثبت جهانی این شهر، حفاظت از میراث فرهنگی و صنایع دستی بود. این میراث پیش از این وضعیت چندان مناسبی نداشت.

او بیان کرد:هدف دیگر ما از ثبت جهانی قاسم آباد جذب گردشگر خارجی به استان گیلان با تقویت شهر جهانی و تقویت صنایع دستی بود و هم اکنون به دنبال ثبت جهانی ماسوله هستیم.

ارجمندی سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان هم به معرفی ملیله پرداخت و گفت:امروز خوشحال هستیم که ملیله کاری استان زنجان به ثبت جهانی رسیده است. ملیله زنجان با تنوع طرح‌ها و نقوش، قرینه سازی و شیوه ساخت شناخته می‌شود و  یکی از بنا‌های تاریخی شهر زنجان به عنوان خانه ملیله شناخته شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی استان فارس در پاسخ به سوالی با مفهوم چگونگی توجه به تامین زیرساخت‌های حفظ عنوان شهر جهانی صنایع دستی برای شهر شیراز گفت:مجتمع جهانی صنایع دستی استان شیراز با137 غرفه راه اندازی شده و راه اندازی این مجتمع یک وعده نیست.

پویا محمودیان، معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هم گفت: ما تلاش می‌کنیم با ثبت جهانی شهر‌های صنایع دستی زمینه تعامل میان کشور‌ها را افزایش دهیم و ظرفیت شهر‌های کشور به خصوص شهر‌های جهانی را به مردم سایر کشور‌ها معرفی کنیم.

او آسیب های یک شهر پس از ثبت جهانی یک شهر را رد و بیان کرد:ما در همه شهر‌های جهانی شاهد رشد شاخص‌های مرتبط با صنایع دستی بودیم. براساس شاخص‌های کمی برنامه ششم توسعه پس از ثبت جهانی، شهر‌ها بررسی و رصد می‌شوند.

معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی افزایش قیمت صنایع دستی شهر‌های جهانی را نتیجه افزایش تقاضا دانست و اظهار کرد:ما موافق این افزایش قیمت نیستیم و امیدواریم که پس از مدتی شاهد عرضه صنایع دستی با قیمت مناسب باشیم.

محمودیان کشور عراق را به عنوان یکی از اهداف صادراتی صنایع دستی ایران معرفی و اعلام کرد:ما در حوزه صنایع دستی ارتباط خوبی با کشور عراق داریم و در خصوص سوغات زیارت طرحی را شروع کردیم که سبد سوغات زائران قرار بگیرد.

او ادامه داد:امیدواریم که بتوانیم احرام‌های تولیدی صنایع دستی کشورمان را به عراق و حجاج بیت الله الحرام این کشور عرضه کنیم و پیگیر احداث بازارچه‌های فروش صنایع دستی در عراق نیز هستیم.

محمودیان تاکید کرد:هنر تحریم ناپذیر است بنابراین به اطلاع رسانی از طریق سایت شورای جهانی صنایع دستی و انجام اقدامات دیگر برای معرفی صنایع دستی کشورمان به جهانیان متمرکز شده و توجه کرده ایم.

وی بیان کرد:کارگاه گردی را خواهیم داشت و به گردشگری هنری توجه ویژه داریم.

معاون وزارت میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی شورای جهانی صنایع دستی را تنها مرکز با وجاهت قانونی در حوزه صنایع دستی دانست و بیان کرد:این شورای جهانی 5منطقه دارد و در خصوص کشوری که در ثبت جهانی شهرها و روستاهای جهانی صنایع دستی رتبه اول جهانی را دارد،رسالت خود را انجام می دهد.

محمودیان اعلام کرد:ما پیشنهاد ثبت بازارهای جهانی صنایع دستی را به شورای جهانی صنایع دستی دادیم و امیدواریم در سال1399در کنار ثبت شهرها و روستاهای جهانی صنایع دستی بتوانیم بازارهای صنایع دستی کشورمان را به ثبت برسانیم.

معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی در پاسخ به انتقادهایی که به میزان دقت در اعلام میزان صادرات صنایع دستی وارد شده است،گفت:دلیلی ندارد که آمار غیر دقیقی اعلام کنیم و سعی کردیم در بودجه سال99ردیف مشخصی را برای بیمه صنعتگران و هنرمندان بگیریم.هم اکنون بحث برطرف کردن دغدغه بیمه هنرمندان صنایع دستی را پیگیری می کنیم.

او افزود:ما سعی می کنیم برنامه های شهر و روستاهای جهانی ما در راستای تجاری سازی قرار بگیرند.در خصوص «لالجین» مذاکراتی را با ستاد نانو شروع کردیم و سعی می کنیم که مشکلات کیفی محصولاتمان را با کمک این ستاد رفع کنیم.در خصوص گیوه نیز این همکاری را انجام می شود تا بتوانیم گیوه های آب گریز تولید کنیم.

محمودیان معافیت صنایع دستی از مالیات بر ارزش افزوده را خبر خوبی برای هنرمندان صنایع دستی دانست و بیان کرد:مالیات صنایع دستی به عنوان درآمد در بودجه سال99دیده نشده است و بحث حذف معافیت مالیات هنرمندان صنایع دستی هنوز در حد پیش نویس است.
ما در حوزه جهانی شدن در ابتدای راه هستیم و با اعتقاد و ایمان به ظرفیت های صنایع دستی خود را موظف به برنامه ریزی های دقیق برای اجرای طرح هایی چون تاسیس پایگاه های شهرهای جهانی در شهرهای جهانی داریم.